Cum să rămâi dedicat obiectivelor tale?


Cum să rămâi dedicat obiectivelor tale?

1. Definește-ți obiective specifice pe termen lung și scurt și scrie-le pe hârtie


Definirea obiectivelor este, deseori, o etapă peste care sar mulți. Însă aceasta este cea mai importantă parte, când în loc să îți propui un obiectiv neclar “să am succes”, stabilești un obiectiv specific “să îmi cresc cifra de afaceri cu 50% până la sfârșitul anului”.  Dacă nu îți definești obiectivele, e ca și cum ai avea un GPS super performant, însă nu setezi nicio destinație. E inutil.

Pentru a-ți da seama care este cel mai important obiectiv al tău, parcurge următorii pași:
Gândește-te la lucruri pe care vrei să le faci până la sfârșitul anului sau pe o perioadă setată. Fă o listă cu toate lucrurile la care te-ai gândit. Prioritizează-le de la cel mai important până la cel mai puțin important. Elimină-le pe toate în afară de primele 3-4 obiective. Acestea sunt obiectivele pentru care vei munci din greu. Ai grijă ca obiectivele tale să fie specifice, masurabile, realistice și realizabile în intervalul de timp setat[i].

De ce să îți notezi obiectivele pe hârtie?
Hai să luăm un exemplu practic, pentru a înțelege mai bine. Ia o sticlă goală, o minge de tenis și o eșarfă cu care să te legi la ochi și hai să zicem că ești în camera ta. Plasează sticla undeva în apropiere, leagă-te să nu vezi nimic și încearcă să dobori sticla cu mingea de tenis. 

Acum, haide să analizam situația: Ești foarte conștient de ce ai în jurul tău și de mingea cu care trebuie să lovești sticla. Știi și în ce direcție trebuie să arunci și care este distanța dintre tine și sticlă. Însă deși știi toate aceste lucruri, există slabe șanse să lovești sticla din prima, deoarece ești legat la ochi. Ce înțelegi de aici? Nu vei fi capabil să atingi o țintă pe care nu o vezi.

Este nevoie să îți notezi obiectivele alături de deadline-uri și poți să adaugi și căsute în care să bifezi realizarea fiecărui obiectiv. Și, odată ce ai făcut asta, vizualizează lista cu obiectivele în fiecare zi, nu te baza doar pe memorie.

2. Elimină elementele și obiceiurile care te distrag
În ziua de azi, elementele care distrag atenția sunt chiar și mai numeroase decât în trecut: email-uri, oameni care te sună, rețele sociale, jocuri și multe, multe altele. Toate aceste lucruri te fac să îți pierzi concentrarea și uneori, să uiți de ceea ce ți-ai propus. Așadar, cum scapi de elementele și obiceiurile care te distrag?

Email și mesaje – stabilește un interval de timp limitat în care să răspunzi la aceste mesaje. Golește-ți inbox-ul frecvent. 
Social Media – limitează timpul pe care îl petreci pe rețelele sociale și înțelege că nu e necesar să verifici fiecare notificare nouă.
Oameni – spune-le celor din jurul tau când pot să te contacteze și stabilește reguli: nu sta în oraș până dimineața (nu vei avea timp suficient să dormi și să te odihnești pentru a munci), nu îți comanda o porție uriașă de cartofi prăjiți cu burgeri, sos și bere doar pentru că așa fac și prietenii tăi (ai grijă la alimentație). etc.
Mediul înconjurător – stai într-un mediu curat, în care te simți confortabil, elimină sunetele care te distrag și externalizează task-urile mai puțin importante către alte persoane.

3. Studiază exemple relevante și învață
Este important să înveți continuu, pentru a deveni mai bun. Și dacă obiectivul tău ține de dezvoltarea afacerii tale, trebuie să studiezi pentru a descoperi strategii, tactici și secrete pe care să le pui în aplicare.
Citește și inspiră-te din exemplul altor companii, citește studii de caz, cercetează date din nișa ta dar și din nișele concurente. Studiază poveștile de succes ale altor firme pentru a te simți motivat dar și eșecurile, pentru a fi pregătit să eviți greșelile.
Cu cât citești și înveți mai mult, cu atât mintea ta va putea gestiona ideile mai ușor și vei fi mai creativ în abordarea publicului tău. În plus, când asimilezi un bagaj bogat de cunoștințe, relațiile cu cei din jur sunt mai usor de întreținut. Când ai o cultură generală vastă, te vei remarca drept o persoană carismatică, o persoană cu care poți să discuți orice, începând de la vreme și până la subiecte profunde.

4. Fă-ți un sistem bazat pe pași în călătoria spre atingerea obiectivelor
Care e diferența dintre obiective și sistem?
Când ești un antreprenor, obiectivul tău este să construiești un business de succes. Sistemul constă în procesele de vânzare, marketing, logistică, parteneriate, etc. Când ești un antrenor, obiectivul tău este să câștigi un campionat. Sistemul constă în ce antrenamente face echipa ta în fiecare zi.
Când ești un alergător, obiectivul tău este să câștigi un maraton. Sistemul constă în programul de antrenament din fiecare lună. Când ești un scriitor, obiectivul tău este să scrii o carte. Sistemul tău este calendarul de scriere pe care îl urmărești în fiecare săptămână.

Când îți setezi un anumit obiectiv, e important să îți creezi și un sistem pentru drumul pe care îl parcurgi. Indiferent de obiectivul pe care ți l-ai propus, stabilește de la început care este sistemul potrivit, fie că este vorba de numărul de vânzări pe care îl faci în fiecare zi, numărul de cuvinte pe care îl scrii lunar, calendarul de întalniri și conferințe, etc.

5. Stabilește o modalitate de a cuantifica succesul
Când setezi un obiectiv, gândește-te la o modalitate prin care să îți cuantifici gradul de îndeplinire al obiectivelor propuse. 
Simpla finalizare a proiectului tău? Câștigarea unei anumite sume de bani? Numărul de persoane care îți văd sau citesc materialul? Numărul de kilograme pierdute? Intervalul de timp petrecut cu persoanele dragi?

Pentru afacerea ta stabilește un obiectiv măsurabil, pe care îl poți urmări, și fii sincer cu tine  însăți / însuți în ceea ce privește rezultatele.

Acceptă atunci când faci greșeli și, dacă este nevoie, schimbă sistemul (și pașii pe care ți-ai propus să îi parcurgi), pentru că vrei ca acesta să te ducă spre obiectiv, nu exact în direcția opusă.

Fă-ți o listă scrisă cu cele mai importante obiective, scapă de elementele care te distrag, învață și studiază cât de mult poți, fă-ți un sistem prin care să ajungi la țintă și stabilește o metodă prin care să cuantifici succesul, să îți dai seama că ai ajuns la obiectivul pe care ți l-ai propus.


Etape importante în atingerea obiectivelor

Cât de importante sunt obiectivele într-o organizație? Răspunsul este evident, foarte importante, însă adevărata întrebare e cât de important este să avem obiective scrise și un plan clar pentru îndeplinirea lor?

Răspunsul, în 9 din 10 cazuri, este „Eu știu ce vreau, nu trebuie să îmi scriu pe foaie”. De fiecare data când aud acest răspuns știu că persoana cu care vorbesc nu are nici cea mai mică idee ce este un obiectiv și confundă obiectivele cu dorințele sau visele.

a. Claritatea
Primul pas și, poate, cel mai important în stabilirea unor obiective realizabile și de care să te ții, este să ai claritate. Trebuie să știi exact, într-un mod obiectiv, unde te afli ca să știi unde poți să ajungi și în cât timp.
Pare simplu și de bun-simț, însă, dacă stai să te gândești, nu e chiar așa. Ne este extrem de greu să ne recunoaștem punctele slabe, de frica de a nu fi judecați. E natura umană să credem că e asolut necesar să știm totul, să ne pricepem la toate și să știm să le facem pe toate din prima.
Atitudinea asta e un mare bolovan în calea evoluției noastre. Însă, dacă ne resetăm gândirea și folosim orice moment pentru a învăța ceva, cât de curând rezultatele vor veni.

b. Notarea obiectivelor
Al doilea pas e să îți pui obiectivele în scris. Dacă ai claritate și știi exact unde te afli și unde vrei să ajungi, următorul pas, negreșit, este să le pui pe foaie.
Această foaie va fi angajamentul, contractul dacă vrei, cu tine însăți / însuți. Când formulezi obiectivele, este important să formulezi și o strategie pentru îndeplinire. Cum ziceam, nu e suficient să zici doar ce vrei, trebuie să zici și până când și cum vei obține. Acest cum e foarte important pentru că aici intervine partea de strategie. Cel mai simplu este să te uiți la oamenii care au deja ce vrei și tu și să observi ce au făcut pentru a ajunge acolo, ce fac zi de zi, care a fost strategia lor.
De cele mai multe ori nu va trebui niciun fel de adaptare și vei folosi exact metodele lor.
Când îți scrii obiectivele, ai o strategie și un termen limită, creezi un tipar neurologic, o „hartă” a noului obiectiv în mintea ta.
Rămâne doar să le citești și să le faci un update periodic. Vei fi surprins să vezi în jurul tău lucruri / oameni care se potrivesc ca într-un puzzle și te ajută să înaintezi mult mai ușor în îndeplinirea obiectivului.
Se numește legea atracției[ii], iluzia frecvenței sau fenomenul Baader-Meinhof. Poate nu ai auzit de fenomenul Baader-Meinhof, însă cu siguranță îi știi efectul. Este atunci când vrei să îți cumperi o mașină și parcă dintr-o dată vezi acel tip de mașină peste tot; sau când porți o conversație cu un prieten despre o formație de care nu ai auzit niciodată și peste câteva zile îi vezi la televizor, le vezi cd-ul de vânzare prin benzinării, parcă ar fi apărut peste noapte.
Nu e deloc așa. Creierul ignoră ce nu consideră important, însă adoră tiparele, astfel că atunci când în mintea ta e creată dorința de a cumpăra un BMW negru, e creat un tipar și vezi în jurul tău doar BMW-uri negre. Trec la fel de multe BMW-uri gri pe lângă tine, însă parcă nici nu le observi.

c. Crearea obiceiurilor
Al treilea pas este să îți creezi obiceiuri care să te ajute în îndeplinirea obiectivului și să înlături obiceiurile care te sabotează. Ușor de zis, greu de facut. Stiu, însă nu e imposibil.

Un obicei e ușor de creat sau eliminat dacă știi din ce e format. Un obicei e format dintr-un declanșator, o rutină și o recompensă. Gândește-te la două-trei obiceiuri și vei putea identifica foarte ușor cele trei etape.
De cele mai multe ori putem schimba un obicei păstrând declanșatorul și recompensa însă schimbând rutina. Specialiștii care studiază creierul susțin că poți crea o nouă cale neuronală sau schimba un obicei în aproximativ 21 de zile, prin exersare și repetiție.

Neuro-plasticitatea este capacitatea creierului de a crea noi conexiuni neuronale, permițându-ți să funcționezi la nivel superior. Cu cât ai mai multă neuro-plasticitate, cu atât creierul face mai multe legături noi și cu atât mai repede și mai eficient procesezi informațiile.

A avea succes înseamnă și a lua decizii rapid, deși sunt puține persoane dispuse în a-și instrui zilnic creierul pentru asta.

d.  Încrederea că poți. 

Credința, de obicei, este de două feluri: declarativă și interioră. De multe ori zicem: știu că pot să fac, o voi face în felul ăsta sau celălalt etc., însă o zicem doar din gură, nu o credem în interiorul nostru. Ca obiectivele să fie realizabile, trebuie să ai credința interioară că poți face ceea ce ți-ai propus, niciodată nu e suficient doar să o declari.

Sper că am reușit să te conving să îți stabilești obiective și să pornești în călătoria spre potențialul tău maxim.

Zig Ziglar spunea „Ceea ce primești îndeplinindu-ți obiectivele nu e nici pe departe la fel de imporant ca ceea ce devii.

Surse:
Sebastian Pantea – Extreme Training – Cei 4 pași importanți în atingerea obiectivelor




[i] SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esențiale în formularea obiectivelor și anume: specifice, măsurabile, accesibile, relevante și încadrate în timp.

[ii] https://youtu.be/lahyM4p4Dgo

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Registrul Unic de Control

Taxa pe valoarea adăugată

PETIȚIA. Dreptul de petiționare