PETIȚIA. Dreptul de petiționare
Nu este
necesară o pregătire de specialitate pentru a cunoaște semnificația termenului
de petiție. Răspândirea acestei noțiuni în viața de zi cu zi este
una semnificativă în contextul în care cetățenii intră în contact cu aceasta în
relațiile pe care le au cu autoritățile publice. Rămâne la latitudinea fiecărei
persoane decizia de a face uz de dreptul de petiționare, drept prevăzut
în Constituție și reglementat de Ordonanța de Guvern nr. 27/2002 privind
reglementarea activității de soluționare a petițiilor, astfel cum a fost
modificată prin Legea nr. 233/2002.
Drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor sunt
recunoscute atât pe plan intern – prin intermediul legislației
aferente fiecărui stat, cât și la nivel internațional – prin diferite
tratate referitoare la acestea.
Petiția reprezintă
modalitatea prin care cetățenii își pot valorifica dreptul de a cere o
explicație cu privire la orice problemă personală sau de interes general în
relațiile cu o autoritate publică. Petiția prezintă patru
forme: cererea, reclamația, sesizarea și propunerea, acestea
putând fi formulate în scris sau prin e-mail. Petițiile depuse prin poșta
electronică (cunoscute și sub denumirea de petiții online), reglementate
atât la nivel național, cât și la nivelul Uniunii Europene, trebuie să
îndeplinească aceleași condiții de
redactare și validitate
precum o petiție obișnuită.
Petițiile
trebuie formulate în scris ori trimise prin poștă
electronică. Acestea se fac numai în numele petiționarilor,
în numele colectivelor pe care organizațiile petiționare le
reprezintă. Pentru ca o petiție să poată fi considerată valabilă în
așa fel încât autoritățile publice pot răspunde, trebuie să
fie semnată de petiționar și să conțină datele de identificare
ale petiționarului (nume, domiciliu). Ȋn caz contrar, petiția NU se ia în considerare
şi se clasează.
Dreptul
de petiționare este consacrat de art. 51 din Constituția României; astfel,
cetățenii au dreptul să se adreseze autorităților publice prin petiții
formulate numai în numele semnatarilor. Organizațiile legal constituite au
dreptul să adreseze petiții exclusiv în numele colectivelor pe care le
reprezintă. Totodată, exercitarea dreptului de petiționare este scutit de taxe,
iar în sarcina autorității publice petiționate se naște obligația de a răspunde
la petiții în termenele și în condițiile stabilite de lege.
Legea
specială ne oferă o reglementare cu mult mai detaliată a activității de
soluționare a petițiilor. Astfel, art. 3 din Legea nr. 233/2002 definește
noțiunea de petiție: „prin petiție se înțelege
cererea, reclamația, sesizarea sau propunerea formulată în scris ori prin poșta
electronică, pe care un cetățean sau o organizație legal constituită o poate
adresa autorităților și instituțiilor publice centrale și locale,
serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și ale celorlalte
organe centrale, companiilor și societăților naționale, societăților
comerciale de interes județean sau local, precum și regiilor autonome,
denumite în continuare autorități și instituții publice.”
Aceeași
Lege nr. 233/2002 prevede o serie de obligații instituite în sarcina autorităților
publice, precum obligativitatea organizării unui departament special pentru
relațiile cu publicul care să primească, înregistreze, rezolve
petițiile și să expedieze răspunsurile la acestea către petiționari (art.
6). Art. 6^1 face referire la petițiile
greșit adresate, care vor fi înaintate în termen de 5 zile compartimentului
competent. Eroarea în care s-a aflat petentul nu trebuie să influențeze
activitatea de soluționare a petiției sale; acesta va fi informat cu privire la
autoritatea care are atribuțiile de a-i soluționa petiția, iar termenul legal
de soluționare va curge după epuizarea celor 5 zile anterior menționate.
Dincolo
de obligațiile instituite în sarcina autorităților, legea prevede și o
serie de condiții de validitate care trebuie respectate de către petiționar.
Astfel, orice petiție trebuie să fie semnată și să
conțină datele complete de identificare ale petiționarului.
Petițiile
anonime sau cele care nu conțin datele de identificare ale petiționarului se
clasează și nu sunt luate în considerare (art. 8).
Autoritățile publice sunt obligate să
răspundă petiției în termen de 30 de zile de la înregistrarea ei în
documentele autorității în cauză, indiferent dacă soluția este favorabilă sau
nefavorabilă. Petiția va include și temeiul legal în baza căruia a fost
formulată soluția. În cazul petițiilor prezentate personal, data petiției este
data la care a fost înregistrată la unitatea destinatară. Ca derogare de la
art. 9, în situația în care pentru elementele sesizate prin petiție este necesară
o cercetare elaborată, conducătorul autorității poate prelungi termenul de 30
de zile cu cel mult 15 zile.
La
nivelul Uniunii Europene dreptul de petiționare este consacrat în art. 227 din
Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. Orice
cetățean al Uniunii Europene, precum și o orice persoană fizică sau juridică cu
reședința într-un stat membru are dreptul de a înainta, personal sau în numele
unor asocieri cu alți cetățeni sau persoane, o petiție Parlamentului European.
Obiectul petiției trebuie să privească un subiect care face parte din domeniile
de activitate ale Uniunii Europene și care să atingă în mod direct acele
domenii. Dreptul de petiționare este reglementat mai pe larg în Regulamentul de
procedură al Parlamentului European.
Dreptul
de petiționare este un drept fundamental de care putem face uz oricând ne aflăm
în relații cu o autoritate sau instituție publică. Interdicția
exercitării acestui drept reprezintă o încălcare a prevederilor legii speciale,
dar și a art. 51 din Constituția României. Indiferent de modul de soluționare
al petițiilor, este dreptul fiecărui cetățean de a-și exprima o anumită
nemulțumire cu privire la modul în care autoritățile statului își desfășoară
activitatea.
Exercitarea
dreptului de petiționare este scutit de taxe, iar în sarcina
autorității publice petiționate se naște obligația de a răspunde la
petiții în termenele și în condițiile stabilite de lege.
În termen
de 30 de zile de la data înregistrării petiției, autoritatea
sau instituția publică trebuie să răspundă petiționarului, favorabil sau
nefavorabil. Termenul de 30 zile poate să fie prelungit cu 15 zile,
deci se poate ajunge la 45 de zile, în situația în care
aspectele sesizate prin petiție necesită o cercetare mai amănunțită;
prelungirea poate fi acordată numai de către conducătorul autorității sau instituției
publice.
Răspunsul trebuie semnat de
către conducătorul autorității sau instituției publice ori
de persoana împuternicită de acesta, precum şi de şeful
compartimentului care a soluționat petiția. În răspuns se va indica,
în mod obligatoriu, temeiul legal al soluției adoptate.
Ȋn cazul în care
un petiționar adresează aceleiași autorități sau instituții publice mai
multe petiții, sesizând aceeași problemă, acestea se vor conexa,
petentul urmând să primească un singur răspuns care trebuie să facă referire la
toate petițiile primite. Dacă după trimiterea răspunsului se primește o
nouă petiție de la același petiționar ori de la o autoritate sau instituție
publică greșit sesizată, cu același conținut, aceasta se clasează,
la numărul inițial făcându-se mențiune despre faptul că s-a răspuns.
O
încălcare a prevederilor legale referitoare la dreptul la petiționare se poate
face prin:
ü
nerespectarea termenelor de soluționare a petițiilor;
ü
intervențiile sau stăruințele pentru rezolvarea unor
petiții în afara cadrului legal;
ü primirea direct de la petiționar
a unei petiții, în vederea rezolvării, fără să fie înregistrată şi fără să fie
repartizată de șeful compartimentului de specialitate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu