Registrul Unic de Control


Te-ai hotărât că dorești să fii antreprenor, ai întocmit sau doar semnat actele constitutive, ai fost la ONRC și deții CERTIFICATUL DE ÎNMATRICULARE al noii societăți comerciale la care atât de mult ai visat.

Dar, pentru a intra în legalitate mai trebuie ceva. Și anume să obții de la ANAF – cea de care aparține societatea potrivit sediului social – REGISTRUL UNIC DE CONTROL iar, dacă deții spații comerciale să obții de la Primărie autorizația de funcționare. Astăzi însă discutăm despre Registrul Unic de Control.

 

Ce este și la ce folosește registrul unic de control?

Registrul unic de control reprezintă o condică pe care toate persoanele juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului sunt obligate, prin lege, să o dețină. Este vorba despre legea nr. 252/2003, scopul acestui registru fiind de a păstra dovada tuturor controalelor desfășurate la contribuabil de către autoritățile specializate în domeniile: financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea în construcții, protecția consumatorului, protecția muncii, inspecția muncii, protecția împotriva incendiilor și alte domenii prevăzute de lege.

Firmele trebuie să păstreze un registru unic de control la sediul social, dar și la fiecare dintre sediile secundare [punctele de lucru], care au primit autorizație sau acord de funcționare. Registrul unic de control este tipărit de Imprimeria Națională, aflată sub autoritatea Ministerului Finanțelor Publice și nu poate fi păstrat în formă electronică.

Potrivit Legii 252/2003, registrul unic de control se eliberează, contra cost [prețul acestui tipizat este, la data conceperii acestui material de 30 lei], de către direcțiile generale ale finanțelor publice din raza teritorială unde își are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare, în cazul comercianților, și pe baza certificatului de înregistrare fiscală, în cazul celorlalte categorii de contribuabili. 

Care sunt documentele necesare achiziționării registrului unic de control?
Documentele necesare pentru obținerea unui registru unic de control sunt: 
ü  cerere pentru eliberarea registrului unic de control; 
ü  copie CUI societate comercială pentru care se solicită eliberarea registrului unic de control; 
ü  delegație pentru persoana care face cererea împreună cu documentația aferentă; 
ü  copie B.I./C.I. pentru persoana delegată. 


Ce obligații au firmele?

În primul rând, trebuie precizat că au obligația de a ține un registru unic de control doar persoanele juridice înregistrate la Registrul Comerțului, pentru alte categorii de contribuabili deținerea acestuia fiind opțională.
Conform legii, persoanele juridice care țin un astfel de registru au o serie de obligații, nerespectarea acestora conducând la sancțiuni.

Iată ce trebuie să cunoască orice antreprenor care deține o firmă înregistrată la ONRC, sau alți contribuabili care aleg să țină un registru unic de control:
Societățile sunt cele responsabile de achiziționarea registrului unic de control, acesta putând fi cumpărat de la direcțiile generale ale finanțelor publice din raza teritoriala unde își au sediul acestea. În cazul comercianților, eliberarea registrului se face în baza certificatului de înregistrare, în timp ce pentru alte categorii de contribuabili este necesar certificatul de înregistrare fiscală.
Societățile nou înființate au obligația să achiziționeze registrul unic de control în termen de 30 de zile de la data înregistrării. Acestea au obligația să prezinte registrul unic la solicitarea inspectorilor veniți în control. Neachiziționarea și nereprezentarea registrului în fata organelor de control reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă.

Ce obligații au organele de control?

Reprezentanții organelor de control sunt obligați să noteze în registru, înainte de a începe controlul, câteva informații esențiale: numele și prenumele persoanelor care au venit în control, unitatea de care aparțin, numărul legitimației de control, numărul și data ordinului de deplasare, obiectivele, perioada și temeiul legal în baza căruia se realizează controlul.
Aceștia au, de asemenea, obligația să consulte, mai întâi, actele de control încheiate anterior în registru. Verificarea va fi, însă, realizată și în cazul neprezentării de către societate a registrului unic de control, consemnându-se în actul de control acest aspect.

Organele de control sunt responsabile și de constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor, dacă este cazul.

Utilizarea și completarea registrului unic de control

Evidențierea unui control în registru se face sub semnătura reprezentantului legal al firmei și cea a organului de control.
În afara informațiilor pe care le completează inspectorii înainte de începerea controlului, despre care am vorbit mai sus, vor fi trecute în registru și numărul și data actului de control întocmit la finalul vizitei.

După fiecare control, registrul va fi numerotat, sigilat și păstrat de către reprezentantul legal al firmei verificate.


Cine păstrează registrul unic de control?

Registrul unic de control este păstrat la sediul social al firmeisau, dacă există și sedii secundare, atunci vorbim despre mai multe exemplare, câte unul pentru fiecare sediu.
În cazul pierderii registrului unic de control, acest lucru trebuie declarat în Monitorul Oficial, pasul următor fiind cumpărarea unui nou registru.

Care sunt riscurile la care se supun firmele care nu prezintă registrul unic de control?

Neachiziționarea registrului unic de către societățile care au aceasta obligație, în termenul legal prevăzut, cât și neprezentarea acestuia la solicitarea organelor de control constituie contravenții, amenzile fiind cuprinse între 500 și 1.000 lei pentru prima faptă, și între 1.000 și 2.000 lei, în cel de-al doilea caz.


Vă urez succes în tot ceea ce întreprindeți!


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Taxa pe valoarea adăugată

PETIȚIA. Dreptul de petiționare