Registrul Unic de Control
Te-ai
hotărât că dorești să fii antreprenor, ai întocmit sau doar semnat actele
constitutive, ai fost la ONRC și deții CERTIFICATUL
DE ÎNMATRICULARE al noii societăți comerciale la care atât de mult ai
visat.
Dar,
pentru a intra în legalitate mai trebuie ceva. Și anume să obții de la ANAF –
cea de care aparține societatea potrivit sediului social – REGISTRUL UNIC DE CONTROL iar, dacă deții spații comerciale să
obții de la Primărie autorizația de funcționare. Astăzi însă discutăm despre
Registrul Unic de Control.
Ce este și la ce folosește registrul
unic de control?
Registrul
unic de control reprezintă o condică pe care
toate persoanele juridice înregistrate la Oficiul Național al
Registrului Comerțului sunt obligate, prin lege, să o dețină. Este
vorba despre legea nr. 252/2003,
scopul acestui registru fiind de a păstra dovada tuturor controalelor desfășurate
la contribuabil de către autoritățile specializate în domeniile: financiar-fiscal,
sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea în construcții, protecția
consumatorului, protecția muncii, inspecția muncii, protecția împotriva
incendiilor și alte domenii prevăzute de lege.
Firmele
trebuie să păstreze un registru unic de control la sediul social, dar și la
fiecare dintre sediile secundare [punctele de lucru],
care au primit autorizație sau acord de funcționare. Registrul unic de control
este tipărit de Imprimeria Națională, aflată sub autoritatea
Ministerului Finanțelor Publice și nu poate fi păstrat în formă electronică.
Potrivit
Legii 252/2003, registrul unic de control se eliberează, contra cost [prețul acestui tipizat este, la data conceperii
acestui material de 30 lei], de către direcțiile generale ale finanțelor
publice din raza teritorială unde își are sediul social contribuabilul, pe baza
certificatului de înregistrare, în cazul comercianților, și pe baza
certificatului de înregistrare fiscală, în cazul celorlalte categorii de
contribuabili.
Care sunt
documentele necesare achiziționării registrului unic de control?
Documentele necesare pentru obținerea unui registru unic de control sunt:
Documentele necesare pentru obținerea unui registru unic de control sunt:
ü cerere
pentru eliberarea registrului unic de control;
ü copie
CUI societate comercială pentru care se solicită eliberarea registrului unic de
control;
ü delegație
pentru persoana care face cererea împreună cu documentația aferentă;
ü copie
B.I./C.I. pentru persoana delegată.
Ce obligații au firmele?
În
primul rând, trebuie precizat că au obligația de a ține un registru unic de
control doar persoanele juridice înregistrate la Registrul Comerțului, pentru
alte categorii de contribuabili deținerea acestuia fiind opțională.
Conform
legii, persoanele juridice care țin un astfel de registru au o serie de obligații,
nerespectarea acestora conducând la sancțiuni.
Iată
ce trebuie să cunoască orice antreprenor care deține o firmă înregistrată la
ONRC, sau alți contribuabili care aleg să țină un registru unic de control:
Societățile
sunt cele responsabile de achiziționarea registrului unic de control,
acesta putând fi cumpărat de la direcțiile generale ale finanțelor
publice din raza teritoriala unde își au sediul acestea. În cazul comercianților,
eliberarea registrului se face în baza certificatului de înregistrare, în timp
ce pentru alte categorii de contribuabili este necesar certificatul de înregistrare
fiscală.
Societățile
nou înființate au obligația să achiziționeze registrul unic de control în termen
de 30 de zile de la data înregistrării. Acestea au obligația să prezinte registrul
unic la solicitarea inspectorilor veniți în control. Neachiziționarea
și nereprezentarea registrului în fata organelor de control reprezintă contravenție
și se sancționează cu amendă.
Ce obligații au
organele de control?
Reprezentanții
organelor de control sunt obligați să noteze în registru, înainte de a începe
controlul, câteva informații esențiale: numele și prenumele persoanelor
care au venit în control, unitatea de care aparțin, numărul legitimației de
control, numărul și data ordinului de deplasare, obiectivele, perioada și temeiul
legal în baza căruia se realizează controlul.
Aceștia
au, de asemenea, obligația să consulte, mai întâi, actele de control încheiate
anterior în registru. Verificarea va fi, însă, realizată și în cazul neprezentării
de către societate a registrului unic de control, consemnându-se în actul
de control acest aspect.
Organele
de control sunt responsabile și de constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor,
dacă este cazul.
Utilizarea și completarea
registrului unic de control
Evidențierea
unui control în registru se face sub semnătura reprezentantului legal al firmei
și cea a organului de control.
În
afara informațiilor pe care le completează inspectorii înainte de începerea
controlului, despre care am vorbit mai sus, vor fi trecute în registru și numărul
și data actului de control întocmit la finalul vizitei.
După fiecare control, registrul va fi numerotat, sigilat și păstrat de către
reprezentantul legal al firmei verificate.
Cine păstrează registrul unic de
control?
Registrul
unic de control este păstrat la sediul social al firmei, sau,
dacă există și sedii secundare, atunci vorbim despre mai multe exemplare, câte
unul pentru fiecare sediu.
În
cazul pierderii registrului unic de control, acest lucru trebuie declarat în Monitorul
Oficial, pasul următor fiind cumpărarea unui nou registru.
Care sunt riscurile la care se
supun firmele care nu prezintă registrul unic de control?
Neachiziționarea
registrului unic de către societățile care au aceasta obligație, în termenul
legal prevăzut, cât și neprezentarea acestuia la solicitarea organelor de
control constituie contravenții, amenzile fiind cuprinse între 500 și 1.000
lei pentru prima faptă, și între 1.000 și 2.000 lei, în cel de-al doilea caz.
Vă urez succes în tot ceea
ce întreprindeți!
Comentarii
Trimiteți un comentariu