Taxa pe valoarea adăugată

Taxa pe valoarea adăugată

Un subiect intens discutat în 2017 este T.V.A.[1] – acronim obținut din prescurtarea sintagmei ”taxă pe valoarea adăugată”, ce definește un impozit pe consum ce este suportat de utilizatorul final al unui bun sau al unui serviciu.
Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect care se adresează tuturor activităților comerciale care implică producția şi distribuția de bunuri şi servicii. Obiectivul taxei pe valoarea adăugată îl reprezintă livrările de mărfuri către terţi şi pentru consumul propriu, achiziţiile de bunuri, prestaţiile de servicii și bunurile importate. Totodată, sunt impozabile și unele operatiuni care pot fi asimilate vânzării sau cumpărării, ca de exemplu: creditul pentru consum, cesiunea de mărfuri şi, pe un plan mai general, orice tranzacţie privind transferul proprietăţii unui bun material. 
Valoarea adăugată reprezintă diferenţa dintre încasările obţinute din vânzarea bunurilor sau prestarea serviciilor şi plăţile efectuate pentru bunuri şi servicii aferente aceluiaşi stadiu al circuitului economic.

Caracteristicile taxei pe valoarea adăugată

Este un impozit neutru, pentru că afectează preţul final al unui bun sau al unui serviciu în momentul în care acesta ajunge la consumatorul final, indiferent de numărul operaţiunilor care preced livrarea la consumatorul final. Neutralitatea impozitului este asigurată de aplicarea acestuia asupra valorii adăugate în fiecare stadiu al circuitului economic al unui bun sau serviciu.
Are un caracter universal, deoarece se aplică asupra tuturor bunurilor şi serviciilor din economie, rezultate atât din activitatea curentă de exploatare, cât și din activitatea financiară de fructificare a capitalurilor disponibile.
Este un impozit unic deoarece indiferent de circuitul pe care îl parcurge materia primă până la realizarea produsului finit, este același ca nivel al cotei, taxa nefiind dependentă de întinderea circuitului economic.
Este un impozit cu plată fracţionată, adică ea se calculează pe fiecare stadiu care intervine în realizarea și valorificarea produsului.
Se caracterizează prin transparenţă, pentru că asigură fiecărui subiect impozabil posibilitatea de a cunoaşte exact şi concret care este mărimea impozitului şi a obligaţiei de plată ce-i revine.
Taxa pe valoarea adăugată se poate calcula prin aplicarea cotei de impozit:
Fie asupra valorii adăugate în fiecare stadiu pe care îl parcurge marfa de la producător la cumpărător;
Fie asupra preţului de vânzare din stadiul respectiv, obţinându-se astfel taxa asupra preţului de vânzare, din care se deduce taxa (calculată în acelaşi fel) aferentă preţului de vânzare din stadiul anterior. Diferenţa rezultată este taxa pe valoarea adăugată aferentă stadiului respectiv.
În practică se utilizează cu precădere a doua variantă de calcul.
În consecinţă, impozitarea în cascadă este evitată, iar impozitul este aplicat doar asupra valorii adăugate corespunzătoare fiecărui stadiu de producţie și distribuţie.
În acest fel, preţul final al produsului reprezintă suma valorilor adăugate în fiecare stadiu precedent, iar valoarea finală a TVA-ului ce trebuie plătit reprezintă suma taxelor aferente fiecărui stadiu.

T.V.A.-ul în România
Guvernul Văcăroiu a introdus TVA – taxa pe valoarea adăugată – la 1 iulie 1992, pentru a înlocui impozitul pe circulaţia mărfurilor, prin Ordonanţa 3/1992. Decizia a avut ca obiectiv alinierea fiscalităţii interne la practicile europene.
Introducerea TVA a generat creşterea indicelui preţurilor de consum, dar a avut efect stimulator asupra investiţiilor şi exporturilor.  
Înainte de 1992, în România se aplicase taxa unică – până în 1989 şi impozitul pe circulaţia mărfurilor, din 1989 până în 1992.
Când a fost introdusă cota TVA în 1992, valoarea acesteia a fost stabilită la 18%. În 1998 aceasta a fost mărită la 22%, în 2000 fiind redusă din nou la 19%.
În anul 2015, cota TVA-ului în România pentru majoritatea bunurilor și serviciilor era de 24%, una dintre cele mai mari din lume. Situația s-a ameliorat începând cu 1 ianuarie 2016, când cota general a scăzut la 20% și cu 1 ianuarie 2017, când Taxa pe Valoare Adăugată a scăzut la 19%.

În România (2017) sunt în vigoare 3 cote de TVA:
§  cota standard: 19%
§  cota redusă: 9% și 5%
a) Cota redusă de TVA de 9% se aplică următoarelor prestări de servicii:
§  cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping
§  serviciile de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice, altele decât berea care se încadrează la codul NC 22 03 00 10 (berea la draft).
De asemenea, cota de TVA de 9% se aplică și următoarelor livrări de bunuri:
§  livrarea de proteze și accesorii ale acestora, definite prin normele metodologice conform legislației specifice, cu excepția protezelor dentare scutite de taxă;
§  livrarea de produse ortopedice;
§  livrarea de medicamente de uz uman şi veterinar;
§  livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice, destinate consumului uman şi animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele;
§  livrarea apei potabile şi a apei pentru irigații în agricultură;
§  livrarea apei potabile şi a apei pentru irigații în agricultură
b) Cota redusă de TVA de 5% se aplică următoarelor livrări de bunuri și prestări de servicii:
§  manuale școlare, cărți, ziare şi reviste, cu excepția celor destinate exclusiv sau în principal publicității;
§  livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite, definite astfel:
§  clădiri utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari;
§  clădiri utilizate drept case de copii şi centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap;
§  locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv TVA, achiziţionate de orice persoană necăsătorită sau familie.
§  clădiri achiziționate de primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei;
§  serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice, târguri, expoziţii şi evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe.

Cum se colectează TVA-ul
TVA-ul este o taxă care se „autopercepe”, deoarece conform legislației, persoana înregistrată în scopuri de TVA impune și colectează TVA de la clienții săi, după care virează taxa către Ministerul de Finanțe.
TVA-ul nu se aplică ca atare pe profitul brut, direct sau indirect. Sumele plătite către Ministerul de Finanțe sunt integral suportate de consumatorul final.

Cum se deduce TVA-ul
Persoanele plătitoare de TVA au dreptul de a deduce, conform legii, TVA-ul la achiziții făcute în scopul realizării obiectului de activitate. Așadar, deducerea de TVA diminuează TVA-ul care trebuie plătit la bugetul de stat.
Pentru că încadrarea corectă a cheltuielilor în funcție de criteriul obiectului de activitate nu este întotdeauna ușoară, legea specifică în mod expres anumite cheltuieli ca fiind cu deductibilitate limitată, iar altele ca fiind în mod cert nedeductibile.
În categoria cheltuielilor deductibile limitat intră cheltuieli precum cele de protocol, cheltuielile sociale, pierderile tehnologice, provizioanele și rezervele, dobânzile, amortizarea, 50% dintre cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice.
În categoria cheltuielilor nedeductibile intră, printre altele, impozitul pe profit, dobânzile și majorările de întârziere, penalitățile și amenzile, cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele și riscurile asociate activității contribuabilului, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cheltuielile de sponsorizare și/sau mecenat și cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii.

Administratorii firmelor cărora le-a fost întocmit referat de respingere a înregistrării în scopuri de TVA[2] vor putea da explicații suplimentare, în audiență, organului fiscal pentru a li se soluționa cererea, potrivit unui ordin pregătit de ANAF, pentru a respecta dreptul contribuabililor de a fi ascultați.
Acordarea codului de TVA este foarte importantă în viața unei firme, pentru că îi permite să-și deducă taxa din cheltuieli. Firmele cu cifra de afaceri sub 220.000 de lei pe an sunt nevoite să ceară înregistrarea în scopuri de TVA, dar ANAF le poate respinge cererea.
ANAF a publicat un proiect de ordin pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(12) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum şi pentru aprobarea modelului şi conținutului unor formulare.
Fiscul spune că astfel va stabili procedura prin care să se asigure exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art.9 din Codul de procedură fiscală, în situația în care organul fiscal urmează să respingă cererea de reînregistrare în scopuri de TVA.
Pentru soluționarea cererii de înregistrare în scopuri de TVA depusă de o firmă, compartimentul de specialitate verifică dacă pentru această persoană impozabilă s-a primit, de la compartimentul cu atribuții în evaluarea riscului fiscal, vreun referat întocmit urmare înscrierii firmei în selecția efectuată în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal.
Dacă există vreun astfel de referat, compartimentul de specialitate întocmește referatul şi proiectul de decizie privind respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA.
Dar înainte de luarea deciziei de respingere a cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate din ANAF trebuie să asigure exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a fi ascultat. În această situație termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal.
Mențiuni privind audierea se înscriu și în cuprinsul deciziei emise de organul fiscal.
În situația persoanelor impozabile cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA pentru că au fost declarate în inactivitate, înregistrarea în scopuri de TVA, la cerere, se face numai dacă a încetat situația care a condus la anularea înregistrării. Firma poate depune o nouă cerere de înregistrare în scopuri de TVA, de îndată ce remediază situația care a condus la respingerea cererii de înregistrarea în scopuri de TVA.
Sistemul de plată defalcată a TVA (cunoscut mai bine ca split TVA[3]) presupune folosirea, de la 1 ianuarie 2018, a unui cont special numai pentru încasarea și plata taxei pe valoarea adăugată. În perioada octombrie - decembrie 2017, sistemul este opțional.

Sistemul Split TVA[4] a fost aspru criticat de mai toți patronii și în special de cei cu firme mici și mijlocii. Acesta presupune ca firmele plătitoare de TVA să aibă cel puțin un cont separat, în care să primească TVA defalcat de la clienții-firme și din care să plătească mai departe TVA către furnizori sau către stat.
De asemenea, și firmele neplătitoare de TVA vor fi obligate să plătească separat TVA în contul de TVA al firmei furnizoare plătitoare de TVA, în sistemul Split obligatoriu.

Codul IBAN ale contului de TVA pentru fiecare persoană juridică plătitoare de TVA poate fi aflat online consultând pagina ANAF www.anaf.ro
Pe site-ul ANAF trebuie completat un formular online de căutare în care se introduce codul de identificare fiscală al firmei și un cod captcha de verificare. Dacă persoană este plătitoare de TVA, se vor afişa următoarele informaţii:
Codul de identificare fiscală, Denumire titular, Codul IBAN și Unitate Trezorerie.
Dacă persoană nu este plătitoare de TVA, se va afişa mesajul:
Contribuabilul ….., nu figurează la data de ….. (data solicitării) cu cont IBAN de TVA.
FORMULARUL ANAF DE CĂUTARE COD IBAN CONT TVA https://www.anaf.ro/ContIBANTVA/

În 16 octombrie 2017 Guvernul a cedat la presiunea patronatelor, specialiștilor în fiscalitate și a tuturor afaceriștilor din România, renunțând la obligativitatea split TVA pentru toate companiile.
Premierul a anunțat că ordonanța de urgență prin care a fost introdusă măsura va fi modificată prin amendamente în Parlament. Astfel, split TVA va deveni obligatorie doar pentru firmele de stat, cele care sunt în insolvență sau în faliment dar și cele care înregistrează frecvent datorii.

Ziare.com a făcut o listă cu cele mai importante 5 costuri care ar fi rezultat din aplicarea măsurii:
1.           Modificarea sistemelor informatice, acestea trebuind să răspundă în timp real solicitărilor noului sistem pentru a se asigura că sunt respectate prevederile legale
2.           Fluxul de numerar al societăților care au termene de plată agreate cu clienții ar fi fost afectat semnificativ, acestea fiind obligate să asigure din surse proprii valoarea TVA pentru a o achita către bugetul de stat pe 25 ale lunii următoare emiterii facturilor.
3.           Comisioane bancare legate de comisioane și penalizări[5] impuse în cazul unor erori sau întârzieri de implementare.
4.           Costuri legate de creșterea numărului de angajați în departamentele contabile ale societăților comerciale.
5.           Costuri legate de birocrația de la Trezorerii, unde nu se pot depune cereri decât la ghișeu, nu se operează nimic online și unde cu siguranță s-ar fi format cozi infernale pentru fiecare cerere de rambursare, de suspendare sau de anulare a penalităților de întârziere.

Citiți articolul integral aici:









[2] http://www.startupcafe.ro/taxe/cum-se-aplica-split-tva-1.htm
[3] https://www.avocatnet.ro/articol_46533/Split-TVA-exemplu-explicat-Achizițiile-cu-numerar-și-vanzările-ulterioare-cu-incasare-in-numerar.html
[5] După o lună, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amenda de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Registrul Unic de Control

PETIȚIA. Dreptul de petiționare