Ce înseamnă ERP și CRM și care sunt diferențele față de un program de contabilitate?
CRM și ERP sunt două acronime foarte prezente în mediul de
afaceri actual, motiv pentru care vom explica mai jos ce reprezintă, care sunt
diferențele dintre ele și care sunt diferențele dintre cele două sisteme și un
program de contabilitate.
Ce înseamnă ERP?
Sistemul de tip ERP (Enterprise Resource Planning), înseamnă Planificarea Resurselor
Întreprinderii și este destinat managementului integrat al tuturor
proceselor și operațiunilor dintr-o companie în cadrul unei platforme
informatice unice.
Datele reprezintă principala unitate de
măsură a unui sistem ERP, iar baza de date este depozitul central în care
acestea sunt stocate și organizate. Legătura dintre baza de date și
funcționalitățile pe care le îndeplinește sistemul ERP este realizată
prin intermediul aplicației ERP. Aceasta este responsabilă cu activitățile de
culegere, validare, prelucrare, transfer sau export al datelor, activități pe
care le realizează prin intermediul interfeței.
Sistemul
ERP poate realiza culegerea datelor prin diferite metode, precum:
*Introducerea de către operatori: de la tastatura sau în
mod direct – prin scanarea codurilor de bare, de exemplu
*Importul din alte baze de date
*Transferul cu ajutorul tehnologiei
EDI (Electronic Data Interchange)
Pe scurt, rolul
aplicației ERP este de a face legătura dintre baza de date și
utilizator, prin intermediul interfeței pe care o pune la dispoziție.
Sistemul ERP este alcătuit din diferite module,
destinate gestionării unor activități specifice:
Administrare – pentru definirea nivelelor de acces la informație, personalizarea
documentelor sau setarea acțiunilor de back-up.
Controlling – permite planificarea parametrilor financiari ai
companiei: stabilirea și urmărirea bugetelor de venituri și cheltuieli.
Contabilitate – destinat automatizării operațiunilor contabile generale
și obținerii situațiilor financiare contabile, aferente standardelor europene.
Trezorerie –
permite urmărirea tuturor operațiunilor
financiare și structurarea logica a acestora.
Mijloace
Fixe – destinat urmăririi în
detaliu a operațiunilor desfășurate asupra mijloacelor fixe pe întreaga durata
de funcționare a acestora.
Prețuri – pentru gestionarea intuitivă și eficientă a prețurilor de
achiziție și de vânzare.
Vânzări – pentru organizarea și urmărirea activității de vânzare,
precum și procesarea documentelor specifice.
Aprovizionare – destinat gestionarii activității de aprovizionare.
Producție – pentru gestionarea rețetelor de producție, a bonurilor de
intrare sau de consum, wizard-uri de generare automată a documentelor,
obținerea de rapoarte de stoc, etc.
Stocuri – destinat gestionarii în timp real a stocurilor și
urmăririi caracteristicilor acestora.
Parc
auto – oferă evidența permanentă
a activității fiecărei mașini din parcul auto.
Logistica – pentru planificarea resurselor de infrastructura, în
vederea utilizării lor în mod optim.
Nomenclatoare – conține informații despre clienți,
produse, gestiuni, locații, personal, etc. și permite definirea informațiilor
companiei și maparea fluxurilor de lucru.
Spațiu
de lucru – centralizează activitățile
de operare a datelor curente și emiterea rapoartelor de sinteza.
Personal – definirea angajaților și urmărirea operațiunilor cu
aceștia.
Rapoarte – generarea de rapoarte diverse pentru fiecare departament
sau componentă a companiei.
Care sunt avantajele implementării ERP?
Gestionarea integrată a tuturor componentelor
afacerii, prin accesul la o bază de date comună.
Oferă un mod de lucru online, care facilitează
comunicarea între oameni, departamente și puncte de lucru.
Automatizarea și standardizarea procesele
operaționale, eliminarea operațiunilor manuale ducând la creșterea
productivității.
Îmbunătățirea procesului de achiziție, prin
posibilitatea de dimensionare a achizițiilor în funcție de activitatea de
vânzare.
Creșterea calității serviciilor oferite
clienților prin transparența informațiilor referitoare la produse, stocuri,
prețuri.
Scăderea timpului de livrare a comenzilor,
datorită transferului mai rapid de informații între departamente.
Îmbunătățirea cash-flow-ului prin implementarea
de politici comerciale coerente.
Ce înseamnă CRM?
CRM, acronimul pentru Customer Relationship Management, adică
Managementul relației cu clienții, este un produs software, un instrument
orientat spre îmbunătățirea continuă a relației cu clienții. El servește
unei strategii moderne de business care are în centrul preocupărilor clientul
și cunoașterea nevoilor și a cerințelor sale. Scopul unui sistem CRM este acela de a gestiona unitar
informații legate de clienți sau de prospecți și de a crește gradul lor de
satisfacție.
Într-un sistem CRM, informația este centrată pe client, astfel încât ea ajunge în aceeași formă la toți
reprezentanții companiei cu care clienții intră în contact, indiferent de
posturile ocupate de aceștia. Practic, un CRM utilizează o bază de date
unică unde sunt integrate toate informațiile despre clienți și asigură
accesul în timp real la ele printr-un singur click. Informația poate fi
utilizată pentru a anticipa cerințele clienților, pentru a participa la
mixul de marketing și pentru a înlesni munca în echipă.
Implementarea unui sistem CRM pornește de la evaluarea nevoii de
schimbare a modulul de abordare a relațiilor cu clienții existenți și cu
potențialii clienți. Următorul pas este evaluarea
proceselor existente în raport cu clienții pentru a putea defini cerințele și
domeniile pe care ar trebui să le abordeze un CRM. Cunoașterea acestor aspecte
poate lămuri în ce măsura un CRM poate fi personalizat ca să se adapteze
nevoilor companiei. De asemenea se poate opta pentru implementarea graduală a
funcționalităților sistemului CRM sau pentru implementarea doar a anumitor
module din cadru sistemului CRM.
Care sunt beneficiile utilizării unui CRM?
Beneficiile utilizării unui CRM țin în principal
de creșterea gradului de satisfacție al clienților, organizarea muncii
echipelor și creșterea vânzărilor. Iată câteva din avantajele identificate în
cazul implementării sistemelor CRM:
*păstrarea și fidelizarea clienților existenți prin
răspunsuri prompte la cererile lor sau oferirea de produse sau servicii
integrate;
*creșterea numărului de potențiali clienți prin adoptarea
unor strategii care să atragă atenția asupra produselor și serviciilor
companiei și prin diversificarea campaniilor de marketing;
*creșterea procentului de conversie a potențialilor clienți
în clienți efectivi prin urmărirea lor pe parcursul întregului proces de
vânzare;
*personalizarea ofertei de produse și servicii la cerințele
clienților;
*optimizarea procesului de vânzare prin urmărirea procesului
pas cu pas, realizarea de fluxuri de vânzare personalizate sau eliminarea
activităților repetitive;
*îmbunătățirea comunicării între angajați și departamente
prin reunirea tuturor informațiilor despre clienți într-un singur loc;
*încurajarea lucrului în echipă și structurarea taskurilor
pe angajați;
*reducerea timpilor de răspuns către clienți prin
structurarea și urmărirea cererilor înregistrate.
Un sistem CRM acoperă o serie de activități precum marketing,
vânzări, service / suport și management de proiecte. De obicei, implementarea întregului
sistem sau doar a unui modul CRM trebuie să țină cont de strategia și
obiectivele firmei și să fie personalizate.
Care este diferența dintre sistemele ERP și CRM și un program de
contabilitate?
Diferența dintre sistemele
ERP și CRM și un program de contabilitate constă, în primul rând, în
complexitatea și diversitatea acțiunilor care pot fi efectuate cu ajutorul
sistemelor.
Complexitatea acțiunilor efectuate de o firmă
mare, de exemplu, poate necesita folosirea unui sistem ERP sau CRM.
Companiile mici și mijlocii și free-lancerii au
o activitate pentru care un program de contabilitate poate acoperi toate
nevoile. Acesta se va mula perfect pe nevoile lor și se va dovedi de un real
ajutor la întocmirea documentelor primare, cu accent pe întocmirea rapoartelor
necesare pentru declarațiile către instituțiile statului. Programele de
contabilitate sunt actualizate conform legislației în vigoare, lucru care va
ușura, fără îndoială, munca unui antreprenor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu