FACTORI CARE POT DUCE LA EȘECUL AFACERILOR DE MICI DIMENSIUNI
Un EȘEC[1]
are consecințe pe toate planurile:
financiar, juridic, social și, mai ales, psihologic, asupra propriei
persoane. Nu ascultați părerile potrivit cărora este ok să o dați în bară.
Nu este deloc bine să treci printr-un eșec, este extrem de dureros și cu efecte
negative pe termen lung.
În cele mai multe afaceri noi principala
cauză a eșecului o reprezintă INCOMPETENȚA
ANTREPRENORIALĂ. Mulți întreprinzători nu au pur și simplu calitățile
necesare derulării unei afaceri. Ei fac greșeli majore pe care un
întreprinzător experimentat, bine pregătit le sesizează ușor și le evită. În
mod ideal, întreprinzătorul potențial trebuie să aibă deprinderi în domeniul producției, financiar, aprovizionare și
vânzări. Lipsa deprinderilor în aceste domenii critice poate duce la eșec.
Multe aspecte legate de incompetența
antreprenorială pot fi atribuite faptului că implicarea în afaceri pentru unele
persoane este o situație neașteptată. Aceste persoane sunt în afaceri fie că nu
au o altă alternativă de muncă, fie că au fost îndemnate de cei apropiați să se
implice în afaceri, deși nu au calitățile și tragerea de inimă necesare, fie că
le-a surâs norocul unei moșteniri care i-a luat total pe nepregătite.
CONTROLUL FINANCIAR. Pentru ca întreprinzătorul să aibă
succes, el trebuie să instituie un
control financiar adecvat și aceasta pentru că marja erorilor este foarte
redusă, în special în faza inițială a afacerii.
Sănătatea financiară a firmei este pândită
de trei pericole: insuficiența
capitalului, o politică de credit
necorespunzătoare și investiții
exagerate în fonduri fixe.
CONTROLUL STOCURILOR. Dintre toate responsabilitățile
antreprenoriale, controlul stocurilor este cel mai neglijat. Aceasta poate duce
la nemulțumirea clienților și în final la pierderea clientelei.
Întreprinzătorul nu numai că poate avea
stocuri prea mari, dar și structura acestora poate fi necorespunzătoare. Multe
dintre articole pot fi demodate sau depreciate, ceea ce duce la diminuarea
capitalului de lucru. Un control riguros al stocurilor evită acest lucru.
PLANIFICAREA. Schimbările rapide de pe piață impun
elaborarea unor strategii adecvate. Planurile bine elaborate permit
întreprinzătorului să obțină avantaje superioare din oportunitățile ce apar și
să prevină unele dificultăți ce ar putea apare.
Planificarea nu înseamnă pur și simplu a
gândi despre viitor. Ea presupune stabilirea unor obiective și determinarea
metodelor de atingere a acestora. Omisiunea planului duce la o
creștere necontrolată. Pe măsură ce firma se dezvoltă, cresc și problemele în
dificultate. Uneori întreprinzătorii încurajează creșterea rapidă, fără a fi
capabili să o gestioneze. Fără planificare, gestiunea creșterii devine foarte
dificilă, iar profiturile scad. Prin omisiunea planificării, întreprinzătorul
își poate pune speranțe nejustificat de optimiste în afacere, ceea ce se poate
transforma în iluzie.
AMPLASAREA. Pentru unele afaceri amplasarea este critică. Se afirmă chiar că cei trei factori de
succes în afaceri sunt locația, locația
și locația. Adesea însă amplasarea este aleasă pur și simplu pentru faptul
că s-a găsit un loc disponibil, fără un studiu prealabil. Această eroare poate
duce la pierderi considerabile în special în comerțul cu amănuntul. În
amplasarea unei afaceri trebuie luați în considerare doi factori: costul
amplasării și volumul de vânzări aferent.
ACTIVITATEA DE MARKETING. Vânzările reprezintă succesul oricărei
afaceri. Din păcate, unii întreprinzători au falsa impresie că produsele sau
serviciile se vând singure. Ei nu agreează ideea că trebuie făcute eforturi pentru ca produsul sau serviciul să fie vândut.
Adevărul este însă că puține produse se vând singure.
Un plan de marketing bine întocmit este
esențial pentru conștientizarea consumatorilor. Unii întreprinzători văd
diminuarea vânzărilor mai degrabă ca un fenomen izolat decât ca simptome ale
unui efort de marketing insuficient. În asemenea situații, întreprinzătorul
încearcă să stimuleze vânzările prin reducerea
prețurilor, tactici de vânzări
agresive, sau reclamă. Însă
aceste măsuri nu vor avea eficiență, dacă nu se găsesc soluții specifice
fiecărei probleme de marketing. Reducerea prețurilor nu poate înlocui
amplasarea neadecvată, iar reclama nu va vinde un produs învechit.
FACTORUL UMAN. Salariații experimentați contribuie din
plin la succesul afacerii. Mulți întreprinzători însă au probleme serioase cu
personalul. Ei se plâng de calitatea lucrului prestat, absenteism, pauze lungi
și dese și refuzul salariaților de a urma instrucțiunile. Salariații
nemulțumiți nu numai că pierd timpul
și risipesc resursele firmei, dar
îndepărtează și clienții.
Cercetările arată că aproximativ 70% din clienți sunt pierduți datorită
serviciilor de slabă calitate și indiferenței salariaților. Cauza
principală a acestor dificultăți o constituie ignorarea personalului propriu.
Un număr destul de ridicat de întreprinzători își consumă timpul cu problemele de producție, vânzări și cele financiare și rezolvă
problemele personalului în mod superficial. Întreprinzătorul nu va avea
salariați loiali și eficienți dacă nu va acorda o atenție specială angajării, instruirii și îndrumării personalului.
EVIDENȚA FINANCIAR-CONTABILĂ. Deși ținerea defectuoasă a evidenței
financiar-contabile creează serioase dificultăți întreprinzătorilor,
introducerea unui sistem de contabilitate corespunzător este adesea trecută cu
vederea. Chiar și condițiile în care un contabil cunoscător instituie un sistem
financiar-contabil eficient, întreprinzătorul
trebuie să înțeleagă informațiile financiare respective și să fie capabil să le utilizeze în luarea
deciziilor.
ATITUDINEA. Fără o atitudine corespunzătoare în
afaceri, întreprinzătorul nu va avea succes. Succesul presupune un volum de muncă deosebit și mari sacrificii.
De asemenea, implicarea în prea multe activități care nu au legătură cu
afacerea poate fi foarte dăunătoare. Un alt aspect deosebit de important îl
constituie comportamentul etic. Cei
care înșală vor câștiga doar pe termen scurt și nu de multe ori. Cheltuirea
unor sume nejustificat de mari fie pe lucruri care satisfac doar orgoliul întreprinzătorului
(mobilă, mașină luxoasă, etc.), fie pentru familie, pot, de asemenea, ruina
afacerea.
STRESUL. În
literatura de specialitate există conceptul de management al stresului conform căruia activitatea managerială are
și o coordonată legată de prezența stresului, managerul trebuind să acționeze
în direcția reducerii efectelor sale. Autonomia întreprinzătorului implică și
un anumit grad de izolare, de singurătate, fiind o componentă a stresului
antreprenorial. Așadar, activitatea de întreprinzător este însoțită și de o
mare cantitate de stres. Sursele stresului antreprenorial se referă la :
1. Singurătate,
care, într-o anumită măsură, este prețul independenței, existând puțin timp
pentru familie, prieteni;
2. Existența unui program încărcat și permanentă
lipsă de timp;
3. Probleme cu personalul și clienții;
4. Asumarea
permanentă a responsabilității;
5. Nevoia
de realizare, o dorință de a obține cât mai mult.
FRAUDA ȘI DEZASTRUL. Multe firme suferă eșecuri datorita
fraudei și dezastrelor. Frauda se poate datora furturilor clienților, furturilor salariaților, spargerilor. Cea
mai obișnuită formă de fraudă o reprezintă furturile clienților. Salariații pot
fura din diferite motive: deprinderi costisitoare, lăcomie, tentație, prilej,
ciudă pe întreprinzător, impresia că nu sunt plătiți suficient. Spargerile
reprezintă cel mai mare pericol pentru întreprinzători. Printr-o politică managerială și de asigurare
adecvată aceste fraude pot fi eliminate sau cel puțin diminuate. Dezastrele
sunt evenimente naturale neprevăzute: inundații, furtuni puternice, grindină.
Întreprinzătorul poate evita efectul catastrofal al acestor evenimente asupra
afacerii doar prin asigurarea bunurilor
firmei.
Dacă aveți calitățile necesare unui
antreprenor, dacă manifestați un interes deosebit pentru un
oarecare domeniu și ați obosit să lucrați doar pentru șefi, știind că
ideile propuse nu vă sunt apreciate, atunci încercați posibilitatea de a iniția
o afacere. Nu este cel mai ușor lucru, dar având siguranță în forțele proprii,
experiență în domeniu și o motivație corespunzătoare, cu
siguranță veți găsi restul atributelor necesare pentru dezvoltarea unei afaceri de succes. Nevoia
de independență însumează o gamă largă de satisfacții personale asigurate de
faptul că întreprinzătorul lucrează pentru el însuși și nu pentru altcineva.
Aceasta cuprinde mai multe satisfacții importante pe care conducerea și
deținerea unei întreprinderi mici și mijlocii o asigură: controlul personal, contactul direct cu clienții, posibilitatea de a-și
dezvolta propriile idei și de a fructifica oportunitățile pieței în
domeniile în care consideră că dispune de calitățile necesare, un puternic
sentiment al implicării directe și un sens aproape egocentric al realizării
personale.
Cred într-un viitor în care valoarea
muncii nu e dată de salariu, ci de câtă fericire transmiți celor din jur și
de cât de multă însemnătate oferi. Cred într-un viitor în care educația nu te pregătește pentru o meserie
inutilă, ci pentru o viață trăită bine.
Cred într-un viitor în care viața
fără sărăcie nu-i un privilegiu, ci un drept meritat de toți.
Numele meu este doamna Nadia Albert din Rusia și sunt astăzi o femeie fericită prin ajutorul unui împrumutător de împrumut, domnul Russ Harry. Voi trimite orice persoană care caută împrumut către această firmă de împrumut. El mi-a dat fericire mie și familiei mele, aveam nevoie de un împrumut de 500.000,00 USD pentru a-mi începe viața peste tot, fiind mamă singură cu 2 copii. Am întâlnit acest creditor credincios și DUMNEZEU care mă ajută cu un împrumut de 500.000,00 dolari SUA, la o rată scăzută. Este un om care se teme de Dumnezeu, dacă aveți nevoie de împrumut și veți rambursa împrumutul, vă rugăm să-l contactați prin e-mail-Elegantloanfirm@hotmail.com / număr Whatsapp + 393511617486
RăspundețiȘtergere