Procesul de management al performanței și instrumentele acestuia
Cele
mai cunoscute modele de gestionare a performanței înglobează cel puțin trei
dimensiuni: strategie, actori, acțiune.
Toate instrumentele sau indicatorii utilizați în aprecierea performanței
trebuie să asigure „aducerea” strategiei pe teren, o viziune globală asupra activității,
punerea în evidența a sinergiilor, o formalizare a relațiilor dintre acțiune și
obiective, precum și practici socio-organizaționale de pilotaj.
Firmele
utilizează sau pot utiliza o multitudine de modele de apreciere a performanței,
aceasta diversificare având la baza diferențele
culturale, valorile firmei, dezvoltarea instrumentelor informatice,
precum și necesitatea adaptării modelului la condițiile locale.
Managementul
performanței reprezintă suma intervențiilor strategice care influențează pe
termen lung activitatea organizației, ducând la îmbunătățirea rezultatelor
economice. Vorbim în fapt de un ansamblu de acțiuni gândite special pentru a îmbunătăți
rezultatele angajaților, departamentelor şi ale întregii companii.
Ca
element al acestui sistem de management, evaluarea performanţelor reprezintă o analiză periodică retrospectivă a
rezultatelor obţinute ca urmare a derulării strategiilor propuse.
Pe
lângă evaluare, managementul performanței mai cuprinde: definirea rolurilor
fiecărui departament/ individ, stabilirea indicilor de performanţă (ce anume defineşte performanţa); a
standardelor de performanţă (care este
nivelul optim care indică performanţă); comunicarea rolurilor, indicilor şi
standardelor şi, nu în ultimul rând, asigurarea unui mediu propice
reuşitei.
Managementul
performanței are ca scop creșterea
responsabilității de a produce rezultate și de a-și îmbunătăți abilitățile
și competențele. În cadrul companiei, managementul performanței a fost
întotdeauna considerat un aspect pentru managementul resurselor umane pentru
atingerea obiectivelor organizaționale, printr-o aliniere cu strategia organizației, valorile și cultura
acesteia.
Definirea
celor patru faze ale procesului: (1) Definirea așteptărilor, (2) Evaluarea
intermediară, (3) Revizuirea lunară a obiectivelor și (4) Evaluarea finală a
performanței.
Figura
1. Procesul de management al performanței
Procesul
de managementul performanței are două caracteristici esențiale:
- Accentuarea
CE-ului (a rezultatelor), a CUM-ului (a metodelor prin care rezultatele
sunt atinse) și a UNDE-ului (plan de dezvoltare personală, obiective profesionale).
- Îmbunătățirea
comunicării între manager și angajat prin crearea unui dialog continuu
care să aibă la bază feed-back-ul și coaching-ul.
Elementele procesului de management al
performanței
Evaluarea performanței trebuie să reflecte așteptările, iar realizările
sunt orientate pe obiective și valori. Mai mult decât atât ele trebuie
să răspundă așteptărilor clienților.
Valorile
care fac parte din CUM-ul procesului de management al performanței reprezintă
modalitatea prin care fiecare angajat își îndeplinește sarcinile și își
realizează obiectivele. Prezentarea în detaliu a valorilor organizației,
semnalează un set de competențe pe care fiecare angajat trebuie să le dezvolte
la cel mai înalt nivel.
Factorii care influenţează managementul performanţei
În general se consideră că lipsa de
performanţe ale unei companii se datorează exclusiv angajaţilor acesteia.
Există însă o serie de factori interni și externi care pot perturba realizările
unei organizaţii, precum: mediul
organizaţional (există companii relaxate şi companii paranoice, al caror
mediu blochează iniţiativa individuală şi, implicit, reuşita), stilul de management practicat (cel
dictatorial generează mai puţine realizări decât cel democratic), mediul social-economic în care activează
compania (când contextul economic este propice, evident că este mai uşor să
fii performant), concurenţa directă și indirectă (cât este de numeroasă, de
agresivă, care este poziţionarea acesteia).
De aceea, managementul performanței trebuie
să constituie o preocupare permanentă a întregii echipe manageriale și nu doar
a departamentului de resurse umane și trebuie să aibă întotdeauna în vedere
contextul general, nu doar elemente punctuale.
Principalele
domenii ale evaluării performanței
a)
conceperea/realizarea
documentelor de evaluare (criterii exact formulate, limitate ca număr, ușor de
înțeles, măsurabile și aplicabile; standarde de performanță bine definite prin
indicatori);
b)
modul
de abordare a procesului de evaluare (perceperea corectă a scopului evaluării
de către toate părțile implicate; credibilitatea evaluatorilor în fața
persoanelor evaluate);
c)
cultura
organizațională (sistemul de valori la care aderă membrii organizației, cu care
trebuie să fie în concordanță întreaga strategie a evaluării).
Cultura organizațională este, probabil,
elementul determinant al procesului de elaborare a SEP şi, ulterior, al
aplicării respectivului sistem, deoarece creează barierele cel mai greu de
înlăturat.
La fel, întrebarea “Cine efectuează
evaluarea performanțelor?” este una la care răspunsurile ar trebui anticipate
de la bun început, tocmai în virtutea existenței unei culturi deja formate în organizația
respectivă.
Specialiştii
în domeniu identifică următoarele posibile răspunsuri la această întrebare, decizia
finală fiind a celor implicați în elaborarea sistemului:
a)
managerii își evaluează subordonații:
*este
cea mai des întâlnita metodă, favorizată de o puternică tradiție organizațională;
*completarea de către manageri a unor jurnale în care înregistrează evenimente şi atitudini relevante ale subordonaţilor.
*completarea de către manageri a unor jurnale în care înregistrează evenimente şi atitudini relevante ale subordonaţilor.
b)
subordonaţii îşi evaluează superiorii:
*evidentiază
situaţiile conflictuale dintre manageri şi subordonaţi, facând posibilă
îmbunatăţirea performanţelor manageriale și identificarea managerilor incompetenţi;
*poate
genera o atitudine “amabilă” a managerilor, orientată spre relaţia lor cu
subordonaţii, în detrimentul preocupării și exigenţei faţă de performanţele
profesionale ale acestora;
*datorită
fricii de represalii, subordonaţii tind fie să refuze această sarcină, fie să
nu-şi evalueze în mod obiectiv superiorii.
c)
angajații de pe poziții echivalente se evaluează
între ei:
*modalitate
destul de rar întâlnită;
*este
eficientă mai ales când este utilizată combinat cu evaluările şefului ierarhic,
astfel făcând posibilă identificarea aspectelor ce au fost evaluate în mod
diferit,
d)
autoevaluarea:
*aplicabilă
mai ales când un angajat lucrează izolat sau are sarcini unice;
*aplicată
şi ca etapa preliminară în cadrul evaluării de tip a);
*permite
autoeducarea angajaților în vederea perfecționării profesionale şi a
dezvoltării carierei.
e)
evaluarea de către evaluatori externi:
*în
general, foarte eficientă, când e realizată de specialişti/experţi;
*prezintă
marele avantaj al obiectivității aprecierii datorate lipsei posibilelor consecințe
nedorite pe cale ierarhică;
*principalul
dezavantaj îl constituie costul ridicat al realizării. Fiind clarificate aceste
aspecte preliminare, să trecem în continuare la modul în care este elaborat sistemul
de evaluare a performanțelor.
Instrumente de
management al performanței
Instrumentele de management al performanței
care
sunt implementate corect ar trebui să fie specifice
organizației și operațiunilor, răspunzând contextului unic al unei afaceri.
Unele dintre cele mai importante instrumente
de management al performanței implementate la nivel operațional/ tactic/ funcțional sunt:
Dashboard-urile
Dashboard-urile reprezintă cataloage cu
indicatori de performanță (PIs), permițând vizualizarea informațiilor și
analiza la nivel operațional, indicând deviații și avertismente pentru echipa
de management. Sunt instrumente de management al performanței operaționale, utilizate pentru implementarea
de acțiuni tactice pe baza indicatorilor de performanță (Wayne, 2006).
Indicatorii de performanță (PIs)
Aceste măsuri se concentrează pe resurse și
procese care pot îmbunătăți performanța și sunt de obicei scurte, concentrate,
relevante, măsurabile, repetabile și consistente.
Aceste instrumente tind să indice sănătatea,
progresul și/ sau succesul proiectului, procesului sau ariei funcționale. Aceștia
se axează pe resursele și procesele a căror probabilitate de a conduce la
rezultate bune este cea mai mare (smartKPIs.com, 2010).
Instrumente de vizualizare a datelor
Între 80 și 90% dintre datele absorbite de
creierul uman sunt de natură vizuală. Instrumente de
vizualizare a datelor tradiționale, cum ar fi grafice, diferite diagrame, sunt
foarte des utilizate. Cu toate acestea, abordări moderne și mai
complexe pentru a proiecta și a vizualiza datele sunt în mod
constant în curs de dezvoltare și de rafinare.
Instrumentele de vizualizare a datelor sunt
utilizate pentru a susține procesele de
luare a deciziilor, prin extracție și vizualizare, de obicei, într-un mod
interactiv. Soluțiile de vizualizare, adesea bazate pe programe software, au ca
scop transformarea imediată a datelor în informații valoroase pentru factorii
de decizie în afaceri.
Bune practici
Bunele practici sunt tehnici și metode utilizate în cadrul unei industrii care sunt
considerate, în general, ca fiind un exemplu de realizare a unui anumit
rezultat într-un mod mai eficient decât prin alte tehnici, atunci când există
condiții și circumstanțe particulare. Pot fi, de asemenea, definite ca un
exemplu de modalitate eficientă și eficace de îndeplinire a unei sarcini operaționale,
bazată pe proceduri repetabile care s-au dovedit aplicabile de-a lungul
timpului.
Standarde de performanță
Standardele de performanță sunt instrumente
utilizate pentru a indica rezultatele și comportamentele așteptate cu scopul de
a atinge cel puțin un nivel satisfăcător al performanței. Sunt adesea utilizate
în managementul calității și al productivității, cu scopul de încuraja și
genera performanța așteptată sau cerută.
Referințe
Armstrong, M. (1994), Performance
Management: Key Strategies and Practical Guidelines, London, UK.
Jensen,
E. (2005), Brain-Based
Learning (Revised).
Taylor,
A, R., PhD., - Senses and the Brain
( http://www.arlenetaylor.org/brain-references-menu/1538-senses-and-the-brain-visual).
Wayne,
W., E. (2006), Performance
Dashboards, John Wiley & Sons, NJ.
Brudan, A. (2010), Rediscovering
performance management: systems, learning and integration, Measuring
Business Excellence, Vol. 14, No. 1, pp. 109-123.
smartKPIs.com
(2010), KPIs, KRIs, PIs, metrics
and measures, ( http://www.smartkpis.com/pages/context/info-i8.html).
Unele dintre cele mai importante instrumente de management al performanței implementate în organizație la nivel strategic sunt:
Scorecard de Performanță
Scorecard-ul de Performanță reprezintă un catalog de indicatori cheie de performanță
care permite vizualizarea și analiza informațiilor strategice, indicând
posibile deviații și riscuri, abateri și avertismente pentru manageri. Acest
instrument afișează instantanee periodice de performanță asociate cu
obiectivele și planurile strategice ale unei organizații.
Tablou de Bord
Reprezintă un sistem de management format
dintr-un set de indicatori și procesele lor de selecție, documentare și interpretare.
Perspectiva globală oferită de toți indicatorii măsoară statusul afacerii și
asigură ca sistemul va fi gestionat în vederea atingerii țintelor sale.
KPIs
Indicatorii cheie de performanță (KPIs)
sunt instrumente utilizate în managementul performanței care monitorizează performanța obiectivelor
strategice trasate de organizație, a ariilor cheie din cadrul activităților
organizației, și care sunt absolut esențiale
pentru succesul și creșterea afacerii. Dezvoltarea și utilizarea KPIs ar trebui
să constituie baza pentru analiza performanței curente a unei organizații, cerințele sale
viitoare și îmbunătățirea strategiilor necesare pentru asigurarea succesului neîntrerupt.
Nivelul implementării este strategic și individual.
Evaluarea / Măsurarea performanței
Evaluarea performanței reprezintă un instrument / proces strategic de
management al performanței implementat
cu scopul de a măsura performanța obținută, în cadre bine definite, cum ar fi
revizuirile trimestriale sau anuale.
Harta Strategiei
Harțile Strategiei sunt instrumente
folosite de obicei în implementarea unui sistem pe baza Balanced Scorecard. Acest instrument ilustrează printr-o relație de
tip cauză-efect, un instantaneu al întregii strategii organizaționale. Atunci când
este utilizat în contextul implementării Balanced Scorecard, Harta Strategiei
prezintă obiectivele strategice pe patru perspective (financiar, clienți, procese, învățare
și creștere), trasând o legătura logică între ele.
Starea Dorită de Evoluție
Acesta este un instrument care arată starea
dorită de evoluție a organizației, o imagine, unde ar dori să ajungă într-o
perioadă convenită, din diferite perspective: obiective strategice și scopuri
atinse, capacități interne și procese, cultură organizațională, structură și
angajații.
Declarația de Viziune
Declarația de Viziune este unul dintre cele
mai importante instrumente de management strategic și de management al performanței
afacerilor. Reprezintă o imagine mentală
atât de necesară a viitoarei stări, inspiră și motivează liderii și adepții
spre un deziderat comun. În acest sens, facilitează alinierea și luarea
deciziilor. În timp ce acestea variază în format și utilizare, declarațiile de
viziune reprezintă în general un bun echilibru între eforturile investite în
dezvoltare și impactul utilizării lor asupra rezultatelor (smartKPIs.com,
2010).
Declarația de Misiune
Declarația de Misiune este un important
instrument de management strategic și de performanță în managementul
afacerilor, contribuind la definirea strategiei organizațiilor prin
clarificarea scopului sau motivului lor de a exista și încadrarea contextului
operațiunilor desfășurate. În ciuda provocărilor în formularea și utilizarea
declarațiilor de misiune, ele nu ar trebui să fie considerate capricii,
deoarece au rezistat testului timpului și continuă să aibă importanță
(smartKPIs.com, 2010).
Referințe
smartKPIs.com (2010), Mission
statements as strategic management tools – A brief history, ( http://www.smartkpis.com/blog/2010/06/26/mission-statements-as-strategic-management-tools-%E2%80%93-a-brief-history/).
smartKPIs.com (2010), Vision
statements as strategic management tools – Historical overview, (http://www.smartkpis.com/blog/2010/07/03/vision-statements-as-strategic-management-tools-%E2%80%93-historical-overview/).
Stallworth, W., L. (2008), The
Mission Statement – A Corporate Reporting Tool With a Past, Present, Future,
Journal of Business Communication, Vol. 45, No. 2, pp. 94-119.
NHS Institute for Innovation and
Improvement, 2010
Principii
de implementare
Nu
există o formulă definită
pentru a proiecta, dezvolta și combina instrumentele managementului performanței
pentru a garanta succesul implementării și al rezultatelor obținute. Totuși,
anumite aspecte merită luate în considerare în alegerea unui instrument
specific pentru managementul performanței:
- Factorii ce țin
de luarea deciziilor: definirea poziției și a priorităților în managementul performanței
(recunoașterea echipei vs. individ, obținerea rezultatelor vs.
demonstrarea comportamentelor valide, etc.)
- Integrarea: alegerea unui instrument ar trebui să ia în
considerare încadrarea în strategie, structură și cultură. Instrumentele
managementului performanței ar trebui să susțină și să întărească
strategia privind performanța, recompensarea și direcțiile viitoare.
- Comunicarea
culturii performanței: fiecare instrument are un rol important în comunicare și stabilirea
culturii dorite.
Comentarii
Trimiteți un comentariu