PERFORMANȚA și managementul performanței
"Performanţa"
este unul dintre cel mai des utilizate concepte într-o organizaţie. Angajatorii
caută de fiecare dată să atragă şi să formeze angajaţi performanţi, pe când
angajaţii au pretenţia ca locul în care lucrează să îi stimuleze să fie mai
buni.
Conceptul de
performanță, la o simplă analiză a definiției din dicționar este evidențiat ca
având o natură polivalentă. Poate însemna "implementare", adică îndeplinirea unei cerințe sau cereri,
poate fi definit ca o "competență", o abilitate de a face ceva. Pentru o înțelegere mai clară a acestei
noțiuni este nevoie de o aprofundare a literaturii de specialitate.
Lebas (1995)
caracterizează performanța ca având un
impact în viitor. O afacere de succes este cea care își atinge obiectivele
definite. Astfel, performanța ține atât de capabilitate, cât și de viitor.
În timp ce unele companii cred că pentru a
face legătura între viziunea şi aşteptările celor două părţi privind
performanţa este suficient să fixeze
şi mai apoi să comunice către angajaţi un
set de obiective, altele folosesc instrumente specifice care vizează tocmai
gestionarea acestui indicator. În momentul de faţă, tot mai multe companii
caută să instituţionalizeze pe cât posibil acest aspect şi apelează la ceea ce
specialiştii numesc managementul performanţei.
Ce este Managementul Performanței ?
Managementul performanței este un termen omniprezent în
mediul afacerilor de astăzi, fiind inclus în corpul de
cunoștinte al unor discipline variate și fiind folosit la toate nivelele
organizationale (Brudan, 2010). Acesta reflectă abordarea unei entitati
vis-a-vis de performană și include sub-procese, cum ar fi: definirea strategiei (planificarea
/ stabilirea obiectivelor), implementarea
strategiei și a listei de inițiative,
precum și evaluarea / măsurarea performanței.
Managementul performanței are ca scop creșterea responsabilității de a produce
rezultate și de a-și îmbunătăți abilitățile și competențele. În cadrul
companiei, managementul performanței a fost întotdeauna considerat un aspect
pentru managementul resurselor umane pentru atingerea obiectivelor
organizaționale, printr-o aliniere cu strategia
organizației, valorile și cultura acesteia.
Managementul performanței este un proces strategic și integrat ce conduce la succesul dorit de către organizații
prin îmbunătățirea performanței oamenilor ce lucrează acolo și prin dezvoltarea capabilităților individuale și
de echipă (Armstrong, 1994).
Managementul
Performanței este unul dintre cele mai
importante procese de HR prin prisma implicaţiilor pe care le are în ceea ce
priveşte mai toate dimensiunile vieţii organizaţionale: capacitatea companiei de a-şi activa talentele, de a crea o scală
corectă a valorilor, de a distribui beneficiile după merit obţinând echitate
internă, de a recunoaşte și încuraja performerii, de a motiva angajaţii.
Funcţiile unui Sistem de Management al Performanței
Orice sistem se defineşte prin funcţiile
sale iar Sistemul de Management al Performanței trebuie să îndeplinească o lungă serie de funcţii dintre care le menţionez aici pe cele mai
importante.
Acesta trebuie:
1.
Să măsoare performanţa angajaţilor la
nivel individual, de echipă, departamental și la nivel de companie;
2.
Să aibă
capacitatea de a distinge între efort şi
rezultat, SEP confundând adesea efortul depus cu rezultatul obţinut (nu
contează câte telefoane dai ori câte oferte trimiți, ci câte contracte semnezi).
Sigur, efortul depus este adesea garanţia unui bun rezultat, dar nu trebuie să devină un scop în sine;
3.
Să ofere recunoaşterea meritelor şi a contribuţiilor
individuale și să stabilească recompensa
potrivită dar şi corectă pentru fiecare angajat – pentru a nu afecta
echitatea internă – se evită sentimentul de frustrare ce apare când cineva
muncește mai bine dar primește mai puţin;
4.
Să identifice
ariile și oportunităţile de dezvoltare
personală și profesională pentru cei evaluați, nu doar să prezinte un
verdict (ne/satisfăcător) privind performanța;
5.
Să ofere
baza decizională solidă şi corectă pentru decizii legale de personal respectiv
pentru demiteri, penalizări, bonusări sau promovări.
Chiar dacă, în esenţă,
principiile care stau la baza managementului performanţei sunt relativ simple,
iar prezenţa lor în cultura organizaţională a oricărei companii este logică, în România managementul performanţei este într-un stadiu incipient de
dezvoltare.
Măsurarea performanței
Măsurarea performanței este un sub-proces al managementului performanței
care se concentrează pe identificarea, urmărirea și comunicarea
rezultatelor performanței cu ajutorul indicatorilor de performanță. Măsurarea
performanței cuprinde evaluarea rezultatelor, în timp ce
managementul performanței se ocupă cu efectuarea acțiunilor bazate pe rezultatele
evaluării și cu asigurarea obținerii rezultatelor – țintă.
Literatura internațională discută din ce în
ce mai des despre multiplele roluri ale măsurării; este recunoscut faptul că măsurile
de performanță permit managerilor să realizeze mult mai multe decât o simplă
verificare a progresului, consecințele comportamentale ale măsurării fiind, de
asemenea, frecvent discutate (Neely, 2002).
Măsurile de performanță dezvaluie din punct de vedere cantitativ, aspecte
importante ale produsului, serviciilor și proceselor prin care acestea sunt obținute,
fiind un instrument util pentru înțelegerea, managementul și îmbunătățirea performanței.
Deci, măsurarea performanței este un imperativ în susținerea sistemului
de management al performanței.
Beneficiile măsurării
Beneficii substanțiale pot fi obținute în
cadrul organizațiilor ce implementează sisteme ale măsurării performanței.
Sistemul de măsurare a performanței este
un proces ce are la bază o formare continuă în care este folosit feed-back-ul (reacția răspuns primită la un anumit stimul), pentru identificarea realizărilor
și a ajustărilor ce trebuie făcute pentru ca strategiile sau inițiativele să
asigure o excelență continuă a activităților și serviciilor, dar și un progres
în îndeplinirea misiunilor organizațiilor, viziunilor și obiectivelor acestora.
De asemenea, poate produce o încercare
sistematică echilibrată pentru a stabili eficacitatea
operațiunilor și activităților organizației din diferite puncte de vedere:
financiar, clienți, procese interne și angajați.
Măsurarea performanței oferă feed-back-ul esențial pentru îmbunătățirea
luării deciziilor în organizații la toate nivelele: strategic, operațional sau
individual. Ca proces, măsurarea performanței nu privește doar asocierea datelor cu un
obiectiv performant predefinit sau standard. Măsurarea performanței este mai degrabă gândită ca un proces cuprinzător,
pentru a obține nivelul de conformitate dorit al produsului sau serviciului furnizat
clientului; în plus, se ocupă și cu optimizarea procesului prin creșterea
eficienței și efectivității produsului sau serviciului oferit. Aceste acțiuni
apar într-un ciclu continuu, permițând apariția opțiunilor pentru expansiunea
și îmbunătățirea proceselor de muncă sau a produselor, fiind astfel descoperite
și implementate tehnici mai eficiente.
De ce este
necesar să măsurăm?
Dacă nu poți măsura o acțiune, atunci nu poți
deține controlul. Dacă nu o poți controla, nu o poți administra; „când
performanța este măsurată, aceasta crește. Când performanța este măsurată și
raportată, rata de îmbunătățire crește”.
Așadar, măsurarea poate fi folosită pentru:
- Îmbunătățire continuă: identifică sursele
defectuoase, tendințele proceselor și prevenirea defectelor, determinând
eficiența și eficacitatea proceselor, precum și oportunitățile pentru îmbunătățire.
- Evaluare: conceptul de bază al măsurării
performanței implică planificarea
și atingerea obiectivelor stabilite, detectarea abaterilor de la nivelele
plănuite ale performanței și reinstaurarea acesteia pe nivelele inițiale
sau obținerea unor noi niveluri de performanță.
- Control: oferă o perspectivă largă
asupra rezultatelor și ajută la reducerea variațiilor.
- Auto-evaluare: măsurarea
poate fi folosită pentru a stabili cât de bine se desfășoară un proces,
inclusiv îmbunătățirile și progresul realizat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu