Despre ANTREPRENORIAT
Câteva
noțiuni despre ANTREPRENORIAT
Fiind
un concept multidisciplinar, studierea antreprenoriatului contemporan necesită
cunoaşterea diversităţii teoriilor referitoare la acesta.
Dreptul
roman cunoştea noţiunea de „antreprenor”, desemnând o activitate, îndeosebi
comercială. Antreprenor era considerat arendaşul, precum şi persoana care
gestiona construcţia proprie.
În
Evul Mediu noțiunea de „antreprenor”avea mai multe sensuri, indicând:
* persoanele
care se ocupau cu comerţul exterior;
* organizatorii
de parade, spectacole;
* responsabilii
de obiecte industriale, șantiere.
Aceștia nu
îşi asumau niciun risc, ci doar conduceau toate activitățile,
utilizând resursele financiare, materiale şi comerciale care li se alocau.
Noţiunea
„antreprenoriat de risc” cunoaşte o dezvoltare aparte în secolul al XVII-lea,
atunci când antreprenor era numită persoana care a încheiat cu statul un
contract de îndeplinire a anumitor lucrări sau de desfacere a anumitor produse.
Deoarece valoarea contractului era prestabilită, mărimea profitului sau a
pierderilor era determinată în exclusivitate de norocul antreprenorilor.
În
literatura economică noțiunea de „antreprenor” a apărut pentru prima dată
în Dicționarul Universal de Comerţ, editat la Paris în anul 1723,
desemnând ”persoana care îşi asumă obligații în vederea gestionării
construcției unui obiect”.
Ca
termen ştiinţific, ca subiect de discuţie şi analiză, noțiunea de „antreprenor”
datează încă din sec. al XVIII-lea, când economistul francez Richard
Cantillon a asociat asumarea de riscuri în economie cu
antreprenoriatul, formulând primele teorii cu privire la antreprenoriat.
În
Anglia, în aceeași perioadă, Revoluţia Industrială era în plină desfășurare,
iar antreprenorii jucau un rol important în transformarea resurselor.
Activitatea
de antreprenoriat este o activitate independentă, desfăşurată pe propriul risc
şi orientată spre obținerea profitului ca urmare a utilizării bunurilor,
vinderii mărfurilor, executării lucrărilor sau prestării serviciilor de către
persoanele înregistrate în această calitate, în modul stabilit de lege.
Activitate
de antreprenoriat pot desfăşura atât persoanele juridice, cât şi cetăţenii
(persoanele fizice). Nu intenționez să detaliez aici toate criteriile de clasificare
a întreprinderilor ci doresc să mă refer doar la clasificarea acestora în
funcție de numărul de personal, cifra de afaceri și capitalul social,
clasificare ce împarte întreprinderile în:
* Microîntreprinderi,
* Întreprinderi
mici,
* Întreprinderi
mijlocii și
* Întreprinderi
mari.
P.
Drucker (savant american, considerat „rugul aprins” al managementului modern),
spunea că „micile afaceri reprezintă catalizatorul principal al
creșterii economice”.
Micile
afaceri contribuie în bună măsură la realizarea unor obiective fundamentale ale
oricărei economii naționale.
Rolul
şi importanța IMM-urilor decurg din următoarele trăsături ale acestora:
-
oferă noi locuri de muncă;
-
favorizează inovarea şi flexibilitatea;
-
oferă personalului posibilitatea de a-şi spori calificarea şi de a putea aspira
la posturi în întreprinderile mari;
-
stimulează concurența;
-
ajută la buna funcționare a întreprinderilor mari, pentru care prestează
diferite servicii sau produc diferite subansambluri;
-
fabrică produse şi prestează servicii în condiţii de eficienţă.
Micul
business ridică viabilitatea şi competitivitatea întreprinderilor mari, fiind
un important factor reglator al economiei. Şi dacă întreprinderile mari activează
în mai multe ramuri industriale, pe mai multe piețe, oferind un sortiment
variat de produse în cantități mari, atunci cele mici şi micro
– într-un domeniu concret, propunând produse în serie mică sau
unicate.
Din
punct de vedere economic, întreprinderile mici prezintă o serie de avantaje:
- O
întreprindere mică poate constitui punctul perfect de pornire în lansarea unui
nou produs sau serviciu;
-
Întreprinderile mici pot prezenta avantaje față de cele mari atunci când se
pune problema satisfacerii unor nevoi locale. Adesea nevoile locale au anumite
particularități, care nu ar putea fi satisfăcute adecvat de o întreprindere
mare;
-
Mulți consumatori sunt plictisiți de produsele realizate în serii mari și
preferă produsele de serie mică sau unicate, realizate de întreprinderile mici;
- In
anumite domenii prestarea unor servicii de calitate presupune o relație
personală, mai apropiată, între client şi producător, avantaj oferit în special
de întreprinderile mici;
- Întreprinderile
mici sunt mai flexibile şi se acomodează rapid şi eficient la conjunctura
pieței şi la schimbările în procesul de producție.
Ramurile
în care predomină micile afaceri dispun de trei caracteristici specifice:
o piață locală, necesităţi reduse de capital şi
o tehnologie simplă.
Deoarece
aceste caracteristici determină dependența firmei de una sau câteva persoane,
de multe ori pot apărea probleme ce pun în pericol reușita activității,
dezavantajele fiind:
O
singură persoană nu poate să posede toate calificările manageriale
necesare pentru coordonarea întregului ciclu de activitate. De
exemplu, patronul sau întreprinzătorul poate fi foarte bine pregătit în tehnica
promoțională a vânzărilor, dar insuficient instruit pentru interacționarea cu
personalul angajat, pentru ținerea unei evidențe riguroase, pentru gestiunea
financiară a firmei sale şi pentru satisfacerea altor obligații administrative.
Într-o
afacere mică sistemul de control tinde să fie informal, direct şi personal.
Dacă firma se extinde, evantaiul responsabilităților poate deveni excesiv
pentru întreprinzător.
Preocuparea proprietarului pentru problemele zilnice
presante îl determină deseori să ignore planificarea activității pe un termen
mai lung. Din
această cauză, firmele mici reacționează de obicei la schimbările deja
realizate şi nu au posibilitatea să le anticipeze sau să le genereze.
Asemenea
firme sunt, de cele mai multe ori, mai degrabă afectate decât favorizate de
transformările mediului concurențial şi de fluctuațiile economiei.
Proprietarul
unei afaceri mici este deseori lipsit de o educație managerială adecvată şi de
experienţă în domeniul managementului. Pentru micul întreprinzător este tipică
insuficiența planificării managementului firmei.
Antreprenorul de succes
Antreprenoriatul reprezintă
un proces ce constă în identificarea și
urmărirea unei oportunități de afaceri, în scopul valorificării acesteia.
Antreprenoriatul
a început să fie recunoscut în timpul monarhului francez Ludovic
al XIV-lea care obișnuia să afirme că „burghezii și meșteșugarii vor
deveni artizanii bogăției”.
Termenul
de întreprinzător provine de la „entrepreneur”, din franceză,
desemnând o persoană ce inițiază o acțiune, o activitate pe cont propriu.
Astfel, având în vedere cele menționate anterior, pot fi formulate unele
definiții ale întreprinzătorului.
În
acest moment Wikipedia definește
antreprenorul ca fiind o persoană fizică sau juridică care se obligă, pe baza
unor clauze și condiții contractuale, să execute (întreprindă) diferite lucrări
(industriale, de construcții etc.) în beneficiul altei persoane sau organizații,
în schimbul unei sume de bani dinainte convenite. El este un tip de agent economic reprezentativ
în economia de piață care adoptă un
comportament întreprinzător, de esență activă și inovatoare, specific
sistemelor economice bazate pe concurență, risc și inițiativă privată.
Antreprenorul
este persoana care își asumă riscul de antreprenoriat şi caută
mijloace pentru organizarea întreprinderii. El trebuie să cunoască modul de
efectuare a activității de antreprenoriat, mediul de afaceri, problemele cu
care se poate ciocni În activitatea sa şi posibilitățile de soluționare. Pentru
a lua decizii corecte, antreprenorul trebuie să estimeze la justa valoare
conjunctura pieței şi poziția sa efectivă.
Întreprinzătorul
este un coordonator, un gestionar de resurse, capabil să îmbine resursele şi să
le organizeze pentru a dezvolta şi a pune pe piaţă inovația. Adesea organizația
în cadrul căreia acționează devine un obstacol în procesul de inovare, de aceea
el simte nevoia să se asocieze cu alte persoane. El este şi un
“jucător” care agreează şi chiar creează provocările.
În
secolele XIX-XX, antreprenorii erau deseori echivalați cu managerii întreprinderilor.
Numai în a doua jumătate a secolului al XX-lea noțiunea de antreprenoriat a
fost legată de cea de inovație. Antreprenorul este considerat un
promotor al ideilor noi, începând cu proiectarea unor mărfuri şi terminând cu
crearea de structuri organizatorice.
În
sensul modern al economiei de piață, un antreprenor este un agent
economic care adoptă un comportament activ și novator, care acceptă
deliberat riscuri financiare pentru a dezvolta proiecte noi. În acest sens, un
număr semnificativ de societăți acordă o mare atenție și recunoaștere
antreprenorilor, în mare parte și datorită aportului pe care îl aduc aceștia la
evoluția mediului antreprenorial și a influenței pe care o au asupra
indicatorilor macroeconomici.
Joseph Schumpeter (1934), considerat de unii un geniu
al economiei secolului XX, spunea: „În antreprenoriat există o înțelegere pe
care o facem în legătură cu un anumit tip de comportament care include: inițiativă,
organizarea și reorganizarea mecanismelor socio-economice și acceptarea
riscului și a eșecului”. Antreprenoriatul ca subiect de discuție
și analiză a fost introdus de economiști în secolul al XVIII-lea și a continuat
să atragă interesul economiștilor în secolul al XIX-lea.
Pentru
a completa lista de informații despre activitatea și calitățile care
impulsionează rezultatele antreprenorilor s-au întreprins numeroase studii.
Concluzia comună a acestora a fost că toți antreprenorii de succes prezentau
următoarele calități: controlul interior, capacitatea de planificare,
asumarea riscurilor, inovația, folosirea feedback-ului, luarea deciziilor,
independența. Această listă se află între-un proces de îmbunătățire continuă
prin adăugarea de noi caracteristici.
În
viziunea reprezentanților școlii behavioriste, cea care acordă cea mai mare
atenție elementelor ce caracterizează antreprenorii, principalele aspecte care
le sunt specifice sunt acelea de: inovatori, lideri, asumatori de
riscuri, independenți, creatori, tenaci, energici, originali, optimiști,
orientați spre rezultate, flexibili, materialiști.
Alte
caracteristici ale antreprenorilor sunt următoarele:
Determinare
și perseverență: Mai
mult decât oricare alt factor, dedicarea totală către succes ca antreprenor
poate depăși obstacolele. Determinarea puternică și perseverența pot face un
antreprenor să facă față oricăror greutăți pe care alte persoane le-ar
considera insurmontabile și chiar pot compensa lipsa de experiență și de
îndemânare a personalului angajat.
Dorința
de a câștiga: Antreprenorii
examinează o situație, determină cum își pot mări șansele de câștig și trec mai
departe. Ca rezultat riscurile considerate mari de persoanele obișnuite sunt
riscuri mari pentru antreprenori.
Căutarea
feedback-ului: Antreprenorii
eficienți sunt adesea descriși ca având capacitatea de a învăța repede și
dorința puternică de a ști cât de bine se descurcă și cum își pot îmbunătăți
rezultatele. Feedback-ul este important deoarece antreprenorul este dispus să
învețe din greșeli și din experiențele anterioare.
Rezolvarea
problemelor persistente: Antreprenorii
nu sunt intimidați de situații dificile. Încrederea în sine și optimismul
general îl fac să vadă imposibilul ca pe ceva ce doar necesită mai mult timp
pentru a fi rezolvat. Problemele simple îl plictisesc, antreprenorii sunt
extrem de persistenți însă sunt realiști în a aprecia ceea ce pot și ceea ce nu
pot să facă și unde au nevoie de ajutor pentru rezolvarea unor probleme
dificile, dar de neevitat.
Inițiativă
și responsabilitate: Antreprenorii
au fost întotdeauna considerați persoane independente, ei caută și preiau
inițiativa, se pun în situații în care sunt personal răspunzători pentru
succesul sau eșecul întregii operațiuni. Le place să se implice în probleme în
care impactul lor personal să poată fi măsurat.
Orientare
spre oportunități: Un
lucru care îi diferențiază clar pe antreprenori este concentrarea spre
oportunitate mai mult decât spre resurse, structură sau strategie. Când se
hotărăsc să întreprindă o acțiune o fac într-un mod calculat, încearcă să facă
totul pentru a obține cât mai multe șanse de câștig, dar evită să-și asume
riscuri ce nu sunt necesare.
Toleranță
pentru eșec: Antreprenorii
folosesc eșecul ca pe o experiență din care pot învăța ceva. Cei mai eficienți
antreprenori sunt cei care se așteaptă la dificultăți și nu sunt dezamăgiți,
descurajați sau deprimați de un eșec.
Încredere
în sine și optimism: Deși antreprenorii întâmpină adesea obstacole majore
încrederea în abilitățile personale îi determină să le depășească și îi face pe
ceilalți să-și mențină propriul optimism.
Realizarea
de viziuni: Antreprenorii
știu unde vor să ajungă. Ei au o viziune sau concept despre ceea ce vor să fie
firma lor. De exemplu, Steve Jobs de la Apple Computers dorea ca firma sa să
producă microcomputere care să poată fi folosite de oricine, de la copiii din
școli până la oamenii de afaceri. Nu toți antreprenorii au viziuni
predeterminate pentru firmele lor, unii își dezvoltă viziunea în timp,
conștientizând ce este firma și ce poate ajunge.
Nivelul
mare de energie: Cantitatea
mare de munca depusă de antreprenori presupune din partea acestora existența
unei energii superioare. Mulți antreprenori își dozează cantitatea de energie
monitorizând cu grijă ce mănâncă, ce beau, fac exerciții fizice și știu când să
se retragă pentru relaxare.
Creativitatea
și spiritul de inovație: Creativitatea
a fost privită timp îndelungat ca ceva genetic, cu care te naști și nu o poți
dobândi. Una dintre teoriile celebre apărute spre sfârșitul secolului al-XX lea
afirmă că aceasta poate fi învățată.
Independența: Frustrarea în fața sistemelor
birocratice, împreună cu dorința de a face o „diferenta” îi face pe antreprenori
niște persoane foarte independente care doresc să facă lucrurile în felul lor.
Totuși antreprenorii nu iau toate deciziile, ci doresc ca autoritatea să le ia
pe cele importante.
Lucrul
în echipă: Dorința
de independență și autonomie nu îl oprește pe antreprenor să dorească lucrul în
echipă. De fapt în timp ce antreprenorul știe clar unde se află firma (sau unde
ar dori să se afle) personalul se ocupă de activitățile de „zi cu zi” din firmă.
Abilități
manageriale: Aceasta
nu reprezintă o caracteristică absolut necesară a antreprenorilor însă este
important de știut că un antreprenor de succes are nevoie și de acest tip de
cunoaștere.
Antreprenorul
este un actor principal și un simbol al economiei de piață.
Rolurile și contribuția antreprenorilor se amplifică substanțial, simultan cu
manifestarea lor pe plan calitativ superior, ceea ce se reflectă în revoluția
antreprenorială actuală, care potrivit afirmațiilor a numeroși specialiști, va
ajunge la apogeu în secolul XXI, generând multiple mutații, unele încă dificil
de imaginat în prezent.
În
societățile dezvoltate, pentru a permite accesul noilor domenii, multe
universități dezvoltă adevărate incubatoare de afaceri, care sunt
puse la dispoziția antreprenorilor, pentru a avea posibilitatea de a
experimenta și verifica noile teorii de business.
Comentarii
Trimiteți un comentariu