Despre ... SOCIETĂȚILE COMERCIALE
Societatea
comercială poate
fi definită ca o grupare de persoane constituită pe baza unui contract
de societate şi beneficiind de personalitatea juridică, în
care asociații se înțeleg să pună în comun anumite bunuri, pentru exercitarea
unor fapte de comerț, în scopul realizării şi împărțirii beneficiilor rezultate.
Contractul
de societate are
următoarele elemente esențiale care îl deosebesc de alte contracte
:
§ fiecare asociat se obligă să pună în
comun o valoare patrimonială (aport);
§ asociaţii se obligă să desfăşoare împreună o
activitate care constituie obiectul societăţii;
§ toţi asociaţii participă la realizarea şi
împărţirea beneficiilor.
Din
definiţia dată rezultă caracterele juridice ale contractului
de societate:
§ contractul este plurilateral,
în sensul că la încheierea sa participă două sau mai multe persoane, fiecare
asumându-și anumite obligații;
§ contractul este cu
titlu oneros; fiecare asociat urmărește realizarea unui folos
patrimonial, adică obținerea de beneficii;
§ contractul este comutativ;
întinderea obligațiilor fiecărui asociat este cunoscută în momentul încheierii
contractului;
§ contractul este consensual,
ceea ce înseamnă că se încheie prin simplul acord de voință al părților; forma
scrisă este cerută ”ad probationem„.
Formele
societății comerciale:
Potrivit art. 2 din Legea nr. 31/1990, societatea comercială îmbracă una din
următoarele forme juridice:
a. societatea în nume colectiv este aceea societate ale cărei obligații
sociale sunt garantate cu patrimoniul social şi cu răspunderea nelimitată
şi solidară a tuturor asociaţilor;
b. societatea în comandită simplă este societatea ale cărei obligaţii sociale
sunt garantate cu patrimoniul social şi cu răspunderea nelimitată şi solidară a
asociaţilor comanditaţi; asociații comanditari răspund numai până la concurenta
aportului lor;
c. societatea pe acţiuni este societatea al cărei capital social
este împărțit în acțiuni iar obligațiile sociale sunt garantate cu patrimoniul
social; acționarii răspund numai în limita aportului lor;
d. societatea în comandită pe acţiuni este societatea al cărei capital social
este împărțit în acţiuni, iar obligațiile sociale sunt garantate cu patrimoniul
social şi cu răspunderea nelimitată şi solidară a asociaților comanditați;
asociaţii comanditați răspund numai până la concurenta aportului lor;
e. societatea cu răspundere limitată este acea formă de societate comercială ale
cărei obligații sociale sunt garantate cu patrimoniul social iar
asociații sunt obligați numai în limita capitalului social subscris.
Capitalul
social al societății cu răspundere limitată va fi fixat de
către asociatul unic sau de către asociați în funcție de nevoile societății, cu
respectarea plafonului minim stabilit de lege în valoare de
200 lei. Respectivul capital social se poate retrage din contul de capital
social, după înființarea firmei. Contul de capital social nu este contul care
urmează să fie folosit de către firmă în activitatea curentă, urmând ca după
ridicarea documentelor de înființare de la ONRC, administratorul firmei, să
deschidă un cont curent pentru viitoarele tranzacții bancare.
Societatea
cu răspundere limitată se poate constitui prin:
o aportul unui singur asociat, care este
deținătorul tuturor părților sociale; asociatul unic poate fi o persoană fizică
sau o persoană juridică.
o asocierea a doi sau a mai multor asociați
pentru a desfășura o activitate comercială, în vederea împărțirii profitului și
care răspund pentru obligațiile sociale în limita aportului lor.
Aporturile
asociaților
Sub
aspect juridic, prin aport se înțelege obligația pe care şi-o asumă
fiecare asociat de a aduce în societate un anumit bun, o valoare patrimonială.
În limita aportului, asociatul devine debitor al societății cu toate
consecințele care decurg din această calitate.
Obiectul
aportului îl
poate constitui:
§ aportul în numerar;
are ca obiect o sumă de bani pe care asociatul se obligă să o transmită
societății;
§ aportul în natură; are ca
obiect anumite bunuri, care pot fi bunuri mobile (clădiri, instalații), bunuri
mobile corporale (materiale, mărfuri) sau incorporale (creanțe, fond de
comerț);
§ aportul în industrie, care
constă în muncă sau activitatea pe care asociatul promite să o efectueze în
societate, având în vedere competența şi calificarea sa.
Capitalul
social şi patrimoniul societăţii
Prin capitalul social
(nominal) al
unei societăți comerciale se înțelege expresia valorică a totalității
aporturilor asociaților care participă la constituirea societății.
Capitalul
social are o dublă semnificaţie: contabilă şi juridică.
El constituie gajul general al creditorilor societăţii. De aceea, este fix pe
toată durata societăţii.
Capitalul subscris reprezintă valoarea totală a
aporturilor pentru care asociații s-au obligat să contribuie la constituirea
societății. Capitalul subscris coincide cu capitalul social.
Capitalul vărsat este valoarea totală a aporturilor
efectuate şi care au intrat în patrimoniul societăţii.
Capitalul
social al societăţii este divizat în anumite fracţiuni, denumite diferit după
forma juridică a societăţii : părţi de interes, părţi sociale, acţiuni.
Patrimoniul
societăţii, în
lumina dreptului civil, îl constituie totalitatea drepturilor şi
obligaţiilor cu valoare economică aparţinând societăţii.
Între
capitalul social şi patrimoniul societăţii există anumite deosebiri. Astfel, în timp ce capitalul
social este expresia valorică a aportului asociaţilor, patrimoniul societăţii
este o universalitate juridică, în care sunt cuprinse toate
drepturile şi obligaţiile, precum şi bunurile societăţii.
”Affectio
societatis„ presupune intenţia de colaborare voluntară a asociaţilor, de a
lucra în comun, suportând toate riscurile activităţii comerciale. Participarea
la activitatea societăţii trebuie să fie efectivă şi interesată. Această
participare este diferită, în funcţie de forma juridică a societăţii.
Realizarea
şi împărţirea beneficiilor
Scopul
societăţii este acela de a realiza beneficii din activitatea comercială
desfăşurată şi de a le împărţi între asociaţi sub forma de dividende. Acest
scop constituie criteriul de distincţie între societatea comercială şi
asociaţie.
În
general, prin beneficiu se înţelege un câştig evaluabil în
bani. Realizarea sau nerealizarea de beneficii poate fi stabilită numai la
sfârşitul exerciţiului financiar, prin întocmirea bilanţului şi a contului de
profit şi pierderi.
Pentru
a putea fi repartizate, beneficiile trebuie să fie reale (art.37 din Legea nr.31/1990). Aceasta
înseamnă că trebuie să se fi înregistrat un excedent, adică o sumă
de bani care să fie mai mare decât capitalul social, deoarece nu pot fi
distribuite beneficii din capitalul social.
Totodată,
beneficiile trebuie să fie utile, adică să reprezinte beneficiile rămase
după întregirea capitalului social, când acesta s-a micșorat în cursul
exercițiului financiar.
Criterii
de împărţire a beneficiilor: Potrivit legii, în contractul de societate trebuie să se
prevadă „partea fiecărui asociat la beneficii şi la pierderi” (art. 3) sau
„modul de distribuire a beneficiilor” (art. 8).
Toţi
asociaţii trebuie să primească beneficii şi să participe la suportarea pierderilor.
Cum este şi firesc, criteriul care este avut în vedere este contribuţia
asociaţilor la formarea capitalului social al societăţii.
Formulare
înregistrare firme
§ ATENŢIE! Pentru ca funcția de calcul a
formularului să fie activată, este necesar în mod obligatoriu selectarea
casetei "înregistrare în registrul comerțului"
|
§ ATENŢIE! O persoană poate avea calitatea
de asociat unic într-o singură societate comercială!
|
Alte resurse utile pentru înființarea unei firme:
Comentarii
Trimiteți un comentariu